دوران نقاهت پس از جراحی بینی

دوران نقاهت بعد از عم بینی

دوران نقاهت بینی بعد از عمل، همانند دیگر نقاهت های بعد از عمل مستلزم شرایط خاصی است. مراقبت های بعد از عمل بینی یکی از مهم ترین بخش ها در فرایند جراحی بینی است که اگر به درستی انجام نشود ممکن است شما به نتیجه دلخواه خود نرسید و یا دیرتر به فرم مورد نظر برسید.

عمل بینی به کمتر از 2 ساعت زمان نیاز دارد اما بهبودی پس از عمل و دوران نقاهت آن بسیار طولانی تر خواهد بود البته دوران نقاهت بعد از عمل بینی در هر فرد متفاوت است.

در این مطلب قصد داریم توضیحات کاملی راجب دروان نقاهت بعد از عمل بینی را ارائه کنیم و نکات مهمی که باید بدانید و رعایت کندی آشنا کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

دوران نقاهت چند روز است؟

دوران نقاهت عمل بینی معمولا چهار الی پنج روز است. همچنین طول دوره ماندن پانسمان روی بینی نیز با توجه به روند عمل و تشخیص جراح زیبایی، معمولا بین یک هفته الی 10 روز است.

برای رسیدن به نتیجه دلخواه نیازمند مراقبت های بعد از عمل است که البته باید چند ماه صبر کرد تا ورم بینی کاهش یابد.

سپری کردن دوران نقاهت برای برخی از بیماران به راحتی انجام می شود اما برخی بیماران دوران نقاهت را با مشکلاتی مثل سردرد،‌ گرفتگی بینی و کبودی چشم ها طی می کنند. استراحت برای یک هفته در دوران نقاهت توصیه می شود.

نکات مهم دوران نقاهت بعد از عمل بینی

در دوران نقاهت باید دستور عمل ها را رعایت کنید تا پروسه بهبودی شما تسریع شود و زودتر نتیجه دلخواه خود را ببیید.

نکات مهم دوران نقاهت شامل:

  • دستور العمل های جراح بینی خود را با دقت انجام دهید.
  • در تمامی ویزیت های برنامه ریزی شده بعد از عمل شرکت کنید.
  • چنانچه مورد غیر طبیعی مشاهده کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.
  • از اعضای خانواده یا دوستان خود بخواهید که حدود یک هفته از شما مراقبت کنند.
  • زمانی را برای استراحت کافی در نظر بگیرید.
  • تمامی داروها را طبق تجویز و تشخیص پزشک مصرف کنید.
  • تا خارج شدن پانسمان از داخل بینی به هیچ عنوان سر خود را پایین خم نکنید و فین نکنید.
  • خواب کافی داشته باشید.
  • از نوشیدن مشروبات الکلی جدا خودداری کنید.
  • هنگام عطسه کردن سعی کنید بیشتر با دهان باز آن را خارج کنید.
  • برای استفاده از عینک بعد از عمل جراحی بینی با پزشک خود مشورت کنید.

مراقبت بعد از رینوپلاستی

جدول زمانی دوره نقاهت جراحی بینی

زمان  آنچه رخ میدهد
روز اول بعد از بازگشت به خانه 24 ساعت از کمپرس آب سرد استفاده کنید کمی احساس درد و متورم و کبودی خواهید داشت. پد زیر بینی را در صورت نیاز عوض کنید (هر 10 الی 20 دقیقه یکبار).
روز دوم و سوم اوج ورم و کبودی
روز5-14 بخیه های بیرونی برداشته شده یا از بین می رود. پانسمان داخلی یا خارجی توسط پزشک برداشته می شود.
هفته 2-4 ورم تا حد زیادی از بین می رود. تنفس راحت تر می شود.
پس از یک سال از نتیجه نهایی عمل لذت می برید.

نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی

نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل جراحی بینی دو نکته بسیار مهم دارد. اول اینکه ورم و کبودی کاهش یابد و دوم، از ضربه و آسیب خوردن بینی هنگام خواب جلوگیری شود. نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی، به این صورت است که:

  • حتما به پشت بخوابید؛ زیرا خوابیدن به پهلو، ورم را به یک سمت بینی هدایت خواهد کرد ودر نتیجه بینی نامتقارن خواهد شد، همچنین به پشت خوابیدن کمک می‌کند تا تورم بینی به صورت متعادل کاهش یابد.
  • هنگام خواب از چند بالش نرم استفاده کنید؛ چند بالش نرم را زیر سر خود بگذارید تا سر شما کمی از بدنتان بالاتر قرار بگیرد. این کار باعث کاهش ورم و کبودی حاصل از جراحی میشود.

تا یک الی دو هفته سعی کنید این حالت خوابیدن را حفظ کنید اما با کاهش ورم می‌توانید به پهلو نیز بخوابید، با این حال بهتر است برای مدتی چند بالش نرم زیر سر خود بگذارید تا هنگام به پهلو خوابیدن نیز همچنان سر شما کمی بالاتر از بدنتان باشد و بینی با زمین یا چیزی تماس نداشته باشد.

تغذیه بعد از جراحی بینی

بعد از جراحی بینی، چند نکته اساسی را باید در تغذیه و خوراک روزانه خود رعایت کنید، نخست اینکه مصرف سدیم، موجب افزایش ورم بینی می‌شود. به همین دلیل حدالامکان تا یک ماه باید از مصرف نمک خودداری کنید، همچنین از خوردن ادویه و غذاهای تند و حساسیت‌زا نیز باید خودداری نمایید.

پس از جراحی بینی بدن شما به مایعات بیشتری نیاز خواهد داشت. پس باید آب و مایعات فراوان بنوشید. سعی کنید میوه تازه و آب میوه طبیعی بخورید، نه کمپوت و نکتار؛

خوردن میوه آناناس و کیوی به درمان هرچه زودتر زخم‌ها کمک می‌کند. همچنین را به برنامه غذایی خود سبزیجات تازه را اضافه کنید، یکی دیگر از غذاهایی که بهتر است بیشتر مصرف کنید، ماهی و میگو میباشد.

رابطه زناشویی بعد از جراحی بینی

برقراری رابطه جنسی در دوران نقاهت بعد از عمل بینی، یکی از سوالات و دغدغه‌های زوج‌ها است، که اگر به آن توجه نشود، ممکن است نتایج عمل رینوپلاستی را تحت تاثیر قرار دهد، به طور کلی باید گفت که یک ماه پس از عمل جراحی بینی گوشتی و 2 هفته بعد از عمل بینی استخوانی، می‌توان رابطه زناشویی را برقرار کرد؛ لازم به ذکر است هنگام برقراری رابطه جنسی، ضربان قلب افزایش می‌یابد و فشار خون بالاتر می‌رود، که ممکن است بینی دچار خونریزی، تورم و التهاب بیشتر شود.

به طور کلی از هر گونه فعالیت بدنی سنگین و پرهیجان که باعث ایجاد تورم در بینی شود، باید بپرهیزید. رابطه زناشویی نیز به همین دلیل باید بعد از چند هفته و با احتیاط از سر گرفته شود.

توصیه جراحان تاپ کلینیک

اگر قصد انجام عمل بینی را دارید یکی از چیزهای که باید به آن دقت کنید مراحل قبل و بعد عمل است. اگر این مراحل را به درستی انجام دهید مسلما نتیجه بهتری ازجراحی می بینید و اینکه دوره نقاهتان زودتر سپری می شود.

اهمیت دوران بعد از جراحی را دست کم نگیرید و همانطور که برای پیدا کردن یک متخصص وقت و زمان می گذارید و آن را جدی می گیرید این دوران را نیز باید جدی بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی دوران نقاهت بعد از جراحی بینی پرداختیم و توضیحات کاملی در این خصوص ارائه کردیم، شما می توانید جراحی بینی خودتان را به دست جراحان متخصص ما در تاپ کلینیک بسپارید و مطمئن باشید که، به بهترین و جدیدترین شیوه جراحی خواهید شد.

همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال در این زمینه میتوانید از طریق شماره زیر با کارشناسان ما تماس گرفته و از خدمات مشاوره رایگان ما بهرمند شوید.

09394216199

سوالات متداول دوران نقاهت بعد از عمل بینی

آیا بعد از رینوپلاستی باید رژیم خاصی داشته باشیم؟

رژیم خاصی برای بعد از عمل بینی وجود ندارد تنها شما باید غذاهای نرم بخورید  و ادویه جاتی که باعث آلرژ می شوند را استفاده نکنید.

تا چه زمانی باید از چسب بینی استفاده کنم؟

روند بهبودی برای همه یکسان نیست ولی عموما بعد از عمل تا یک ماه باید از چسب بینی استفاده کنید.

چند روز بعد از عمل بینی می توان سیگار بکشم؟

سیگار دارای نیکوتین است و روی ورم بینی تاثیر می گذارد. بیشتر پزشکان توصیه می کنند که تا دو ماه سیگار نکشید.

رینوپلاستی



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹