انواع پروتز سینه یا ایمپلنت سینه

انواع ایمپلنت سینه

داشتن سینه هایی زیبا و خوش فرم یکی از مواردی است که هر خانمی به آن توجه می کند. در صورتی که فرد از فرم و یا سایز سینه های خود راضی نباشد و یا به دلایل مختلفی بافت سینه خود را از دست داده باشد، دچار کمبود اعتماد می شود.

پروتز های سینه روشی است که به این دسته از افراد کمک می کند شکل ظاهری سینه خود را بهبود دهند. پروتز سینه در واقع نوعی سینه مصنوعی است که به جای تمام یا بخشی از بافت سینه قرار داده می شود و در واقع سریع ترین روش برای پر کردن فضای پستان است.پروتز سینه

بسیاری از خانم هایی که در اثر سرطان پستان همه و یا بخشی از سینه آن ها برداشته شده است، برای بازسازی و زیبایی سینه از پروتز سینه استفاده می کنند. البته علاوه بر این، پروتز سینه برای خانم هایی که سینه آن ها به طور طبیعی از نظر اندازه و شکل با یکدیگر متفاوت است هم کاربرد دارد.

پروتزها در مدل های متفاوتی وجود دارند که در ادامه می خواهم به انواع پروتز سینه بپردازیم.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه یک روش جراحی است که در آن ایمپلنت یا پروتزهای سینه به افرادی سینه های کوچکی دارند و یا به هر دلیلی سینه های طبیعی خود را از دست داده‌اند، افزوده می‌شود. این روش معمولاً در صورت برداشت سینه به علت سرطان سینه، ضعف تولید هورمون‌های زنانه، تصادفات و یا علل دیگر استفاده می‌شود. پروتز سینه ممکن است به صورت دائم یا موقت استفاده شود و باعث احساس رضایت و خودبخشیدگی در برخی از بیماران شود.

انواع پروتز سینه کدام اند؟

معمولاً همه ما با شنیدن پروتز سینه به یاد جراحی‌هایی می‌افتیم که در طی آن پروتزی به طور دائمی در سینه کار گذاشته می شود. اما لازم است بدانید به طور کلی پروتزهای سینه به دو دسته تقسیم می‌شوند.

انواع پروتز شامل:

  1. پروتز سینه موقت
  2. پروتز سینه دایم

پروتز موقت چیست؟

پروتزهای موقت از ماده نرمی تشکیل شده‌اند که حجمی پفکی دارند. افراد می‌توانند آن را درون لباس خود قرار داده و به سینه خود شکل دهند و یا خانم هایی که سینه خود را از دست داده اند، می توانند با استفاده از پروتزهای موقت هر زمان که بخواهند اندام و سینه خود را بهبود داده و به اندازه بهتری درآورند.

پروتزهای دائم چیست؟

در مقابل پروتزهای موقت، پروتزهای دایم وجود دارند که فرد با انجام عمل جراحی پروتز را به صورت دائم درون سینه خود قرار می‌دهد. در طی این عمل فرم سینه اصلاح شده و حجم بیشتری پیدا می کند تا جایی که به سینه های طبیعی نزدیک می شود.

پروتزهای سینه دایم انواع مختلفی دارند که بسته به نوع جراحی و شرایط بیمار، پزشک می تواند یک مدل را انتخاب کند.

در حال حاضر پروتز سینه بر اساس برجستگی به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • پروتز سینه با برجستگی کم (Low Profile)
  • برجستگی زیاد (High Profile)
  • پروتز سینه با برجستگی خیلی زیاد (Ultra-High Profile)

پزشک با صلاح دید خود و یا به درخواست بیمار از هرکدام از پروتزهای گفته شده استفاده می کند. ممکن است پروتز سینه بعد از سرطان و طی کردن روند های درمانی استفاده شود و یا فرد به منظور زیبایی تصمیم بگیرد از پروتز سینه استفاده کند.

انواع پروتز

انواع پروتز سینه از نظر جنس

پروتز سینه از جنبه جنس و مواد استفاده شده برای تولید آن، انواع مختلفی دارد:

  • پروتز آب نمکی
  • پروتز سلیکونی

پروتز آب نمکی چیست؟

یکی از مدل‌های مختلف پروتز سینه، پروتز آب نمکی است که شکل آن گرد بوده و با محلول آب نمک (سالین) پر شده است. اگر این پروتز پاره شود، مایع درون آن خارج شده و جذب بدن می شود. البته لازم به ذکر است این مایع مشکل جدی را برای بدن ایجاد نخواهد کرد. استفاده از پروتز سینه آب نمکی برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

با پروتز آب نمکی آشنا شدید حالا به مزایا و معایب آن دقت کنید:

مزایای استفاده از پروتز سینه آب نمکی

  • پس از جایگذاری نیاز کمتری به بازدید دوره ای توسط پزشک دارد.
  • نسبت به مدل های دیگر به برش کمتری برای جایگذاری نیاز دارد.

معایب استفاده از پروتز سینه آب نمکی

  • حالت طبیعی سینه را نداشته و ظاهر غیر واقعی دارد.
  • احتمال خالی شدن خود به خود آن وجود دارد.
  • ممکن است بر بافت سینه تاثیر بگذارد.

پروتز سلیکونیپروتز سینه سیلیکونی چیست؟

یکی دیگر از انواع پروتز سینه، پروتز سیلیکونی است که شکل آن مانند پروتز آب نمکی گرد است. درون پروتز های سیلیکونی با ژل چسبنده پر شده است که این باعث می‌شود شکل زیباتر و طبیعی تری داشته باشد.

اگر پروتز سیلیکونی پاره شود، محتویات آن جذب بدن نشده و ممکن است مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند. بهتر است افرادی که سن آن ها کمتر از ۲۲ سال است، از این نوع پروتز استفاده نکنند.

پروتزهای سیلیکونی مانند پروتز های آب نمکی با پاره شدن پوسته، خالی نمی شوند. بنابراین اگر از این نوع پروتز استفاده می کنید، باید هر چند وقت به وسیله جراح معاینه شده تا از عملکرد مناسب و سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. البته کنار معاینه بالینی، یک سونوگرافی یا MRI هم می تواند وضعیت پروتز سینه را به درستی ارزیابی کند.

مزایای استفاده از پروتز سیلیکونی

  • لمس طبیعی داشته و هم جنس بافت سینه است.
  • خالی شدن ناگهانی آن کمتر است.

معایب استفاده از پروتز سینه سیلیکونی

  • نسبت به پروتز های دیگر هزینه بیشتری دارد.
  • در طول دوره زندگی لازم است چند بار توسط پزشک معاینه شود.
  • کاشت این پروتز نیاز به برش های بیشتری بر روی بدن دارد.

انواع پروتز سینه از نظر شکل

پروتز سینه از نظر شکل ظاهری شامل موارد زیر  است:

1_پروتز سینه گرد

پروتزهای سینه گرد برای افرادی مناسب هستند که دوست دارند سینه هایشان برجسته تر به نظر برسد. از طرف دیگر، کسانی که می‌خواهند بافت نرم و خوش فرمی داشته باشند، معمولا این نوع ایمپلنت سینه را انتخاب می کنند.

مزایای پروتز سینه گرد چیست؟

مزایای پروتز سینه گرد شامل:

  • امکان جراحی اصلاحی در صورت تغییر پروتز، انقباض کپسولی، پارگی و چرخش
  • چرخش تکرار شونده پروتز

پروتز گرد

2_پروتز سینه اشکی (آناتومیکال یا قطره اشکی)

این نوع ایمپلنت سینه بیشتر مناسب افرادی است که می خواهند پروتز سینه شان نمای طبیعی‌تری داشته باشد. علاوه بر این افرادی که بافت سینه آن ها خیلی کم است، اصلا بافت پستان ندارند، سینه های تخت و بدون شکلی دارند.

خانم هایی که پوشش بافت نرم سینه شان خیلی کم است و دچار عدم تقارن در سینه ها یا نقص ظاهری سینه هستند، بهتر است برای ظاهر طبیعی تر سینه از پروتز سینه قطره اشکی استفاده کنند. البته پروتز های سینه از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته متقارن و نامتقارن هم تقسیم می شوند:

پروتز سینه متقارن

پروتز های سینه متقارن معمولاً بیضی شکل یا مثلثی بوده که در هر دو سینه قابل استفاده هستند.

پروتز سینه نامتقارن

پروتز سینه نامتقارن برای خانم هایی که عمل جراحی گسترده‌تری داشته اند و بافت عضله آن ها تا زیر بازو یا بالای قفس سینه برداشته شده است، مناسب تر هستند. این پروتزها به طور خاص برای سینه چپ یا راست طراحی می شوند و به همین دلیل به آن ها پروتز سینه نامتقارن گفته می شود.

در انتخاب پروتز سینه باید به چه نکاتی توجه کنیم

پروتزهای سینه ویژگی های مختلفی دارند که باید در هنگام انتخاب به همه آنها توجه نماید.

هنگام انتخاب پروتز سینه باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • فرم
  • بافت سطح
  • ترکیب پرکننده
  • تراکم پرکننده
  • مواد سطحی
  • طول و عرض پایه ایمپلنت
  • ارتفاع ایمپلنت

توصیه جراحان تاپ کلینیک

بزرگ کردن سینه به روش جراحی یک روش کم تهاجم است. این عمل دو ساعت زمان می برد. توصیه ما این است که قبل از انجام این عمل حتما با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید تا ببیند که آیا کاندید مناسبی هستید یا خیر. در مورد جنس و نوع پروتز و مارک آن نیز از پزشک خود سوال کنید.

شما می توانید جراحی پروتز سینه خود را به دست جراحان متخصص در تاپ کلینیک بسپارید و مطمئن باشید که، به بهترین و جدید ترین شیوه جراحی خواهید شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو وقت از تاپ کلینیک و دریافت مشاوره های تخصصی رایگان میتوانید از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید، سپاس از همراهی شما.

سوالات متداول پروتز سینه

آیا پروتز سلیکونی با گذشت زمان سفت می شوند؟

احتمال اینکه پروتز سینه تغییر شکل بدهد وجود دارد البته احتمال این مورد کم است.

آیا پروتز نیاز به تعویض دارد؟

پروتزهای ماندگاری بالایی دارند و نیازی به تعویض آن ها نیست.

با پروتز سینه ظاهر سینه ها طبیعی خواهد بود؟

ظاهر طبیعی سینه ها بعد از پروتز سینه به تخصص و مهارت جراح بستگی دارد.

پروتز سینه



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹