تاثیر جراحی بینی بر حس بویایی و صدا

جراحی بینی بر بویایی

یکی از رایج ترین سوالاتی که به صورت مکرر پرسیده می شود از دست حس بویایی بعد از عمل رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی است.

این مشکل را زمانی می توان تشخیص داد که فرد هیچ گونه حس بویاییی بعد ار جراحی نداشته باشد.

اما سوال این جا است که چرا برخی از افراد دچار مشکلات بویایی می شوند و برخی هیچ مشکلی ندارند؟

تاثیر جراحی بینی روی بویایی

آیا از دست دادن حس بویایی به دلیل خطای پزشکی است؟ در ادامه با ما باشید که می خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

آیا عمل بینی برحس بویایی تاثیر دارد؟

بعضی از افراد که عمل بینی انجام می دهند ممکن است حس بویایی خود را از دست بدهند و از دست رفتن حس بویایی میتواند کمی ترسناک باشد.

اما جای هیچ نگرانی نیست چرا که از دست رفتن حس بویایی در اثر عمل بینی موقت است و به مرور زمان بهبود پیدا می کند زمانی که افراد بینی خود را عمل می کنند تورم و کبودی حاصل شده تنها به مدت چند هفته الی چند ماه طول می کشد.

دلیل ضعیف شدن حس بویایی بعد از عمل بینی چیست؟

پس از اتمام عمل بینی، بینی شما در یک بازه طولانی متورم خواهد شد به همین دلیل محفظه هایی که در آخر اعصاب بویایی قرار داشتند دیگر مانند قبل نخواهند بود.

تورم باعث می شود که این محفظه ها تا حدودی بسته شوند در نتیجه تا زمانی که تورم ادامه داشته باشد شما با کاهش حس بویایی مواجه خواهید شد.

از بین رفتن بویایی بینی تا چه حدی عادی است؟

جراحی زبیایی بینی تا حدودی روی بویایی تاثیر می گذارد. مشکلات بویایی نهایتا تا 6 ماه

بهبود می یابد.

اگر بینی خود را فانتزی یا عروسکی جراحی کنید به دلیل کوچک شدن بیش از انداه بینی و آسیب به سیستم بویایی، این احتمال وجود دارد که  هیچگاه حس بویایی برنگردد.

به همین دلیل بیشتر پزشکان عمل بینی فانتزی را پیشنهاد می دهند ودر صورت صلاح دید این جراحی را انجام می دهند.

چه مدت بعد از عمل بینی حس بویایی ما برخواهد گشت؟

تحقیقات علمی نشان داده است که 86 درصد از حس بویایی افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، پس از 6 ماه بر می گردد این یک حد مطلوب است چون که بهبود کامل آن می تواند 1 سال طول بکشد تا تورم آن به صورت کامل از بین برود.

تاثیر رینوپلاستی بربویایی

چه مواردی سبب اختلال در حس بویایی پس از جراحی بینی می شود؟

گیرنده های بویایی دربینی وجود دارند که به مواد شیمیایی اجازه می دهند وارد بینی شوند. این مواد شیمیایی در غشایی به نام اپیتلیوم بویایی حل می شوند.

اعصاب تخم مرغی شکل یا گیرنده های بو تقریبا هفت سانتی متر در داخل بینی قرار دارند. در واقع این اعصاب بویایی در قسمت بالایی مجرای بینی و در پایه جمجمه قرار گرفته اند.

زمانی که در اثر جراحی، بینی شما دچار تورم می شود، این تورم به این اعصاب بویایی فشار وارد می کند. در نتیجه تا زمانی که تورم بینی وجود دارد ممکن است حس بویایی شما نیز کاهش پیدا کند؛ بنابراین شما می توانید با استفاده از راهکارهای کاهش تورم بینی، این کاهش حس بویایی را رفع کنید.

درمان و تقویت حس بویایی از دست رفته بعد از جراجی بینی

برای تقویت حس بویایی خود، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  1. تمرین بویایی: هر روز به مدت چند دقیقه، به طور مستقل و با دقت بالا به بوها تمرکز کنید. مثلاً می‌توانید گل‌ها، اسانس‌ها، مواد غذایی و… را بو کنید و سعی کنید تفاوت‌های آن‌ها را تشخیص دهید.
  2. استفاده از عطر: انتخاب یک عطر با بوی قوی و خاص و استفاده منظم از آن می‌تواند حس بویای شما را تقویت کند.
  3. استفاده از رایحه‌های طبیعی: استفاده از رایحه‌های طبیعی مانند عصاره هل، نعناع، لیمو و … نمک‌آلود در طول روز به شما کمک خواهد کرد تا حس بو در شما قابل تشدید شود.
  4. مصرف تغذیه سالم: تغذیه مناسب و متنوع باعث تقویت حس بویایی می‌شود. مصرف مواد غذایی سالم و غنی از ویتامین A، C و E که به حس بو کمک می‌کنند، مفید است.
  5. تمرین بویایی با بازی‌ها: انجام بازی‌های مرتبط با حس بو نظیر شناسایی عطر، شناسایی طعم چای یا قهوه و … نقش مثبت در تقویت حس بو دارد.
  6. پرهیز از عادات بد: اگر مصرف کنند دخانیات، الکل و… بطور بیش از حد هستید، ممکن است حس بویایی شما را کاهش دهد، پس بهتر است از این عادات خودداری کنید.
  7. استفاده از طب سنتی: در طب سنتی، برخی گياهان داراي خاصیت هایی هستند كه به تقويت حس بو كمک مي‌كنند. به عنوان مثال، استفاده از ريحان، نعناع فلفلي، زيرك، هل و… در صورت مشاوره با پزشک متخصص، می‌تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید: عوارض عمل جراحی بینی


تاثیر عمل بینی بر روی صدا

برخی از افراد اعتقاد دارند که جراحی بینی صدا را تو دماغی می کند.

ولی آیا جراحی بینی تاثیر زیادی دارد؟ با اینکه تعیین چگونگی تاثیر جراحی بینی بر روی صدا غیر ممکن است، اکثر کارشناسان موافقند که تغییرات روی صدا اندک خواهد بود.

رینوپلاستی می تواند راه تنفسی را گشوده و به تنفس کمک کند. در نتیجه صدا کمتر تو دماغی خواهد بود.

به گفته این محققان، تغییرات در سطح حفره بینی ممکن است مقاومت در برابر جریان هوا را افزایش دهد و باعث افزایش جذب صدا، کاهش در عبور دامنه صدا و در نتیجه تغییر صدا شود.

یافته‌های محققان ایرانی درباره تأثیر عمل زیبایی بینی بر صدا نشان داد: تغییرات در سطح حفره بینی ممکن است مقاومت در برابر جریان هوا را افزایش دهد و باعث افزایش جذب صدا، کاهش در عبور دامنه صدا و در نتیجه تغییر صدا شود.

عامل تغییر صدا در جراحی بینی چیست؟

گفته شده که تغییرات در ناحیه سطحی سوراخ های بینی ممکن است مقاومت در برابر جریان هوا را نیز افزایش دهد و موجب جذب صدای بیشتر و کاهش میزان عبور صدا شود.

افرادی با بینی استخوانی که خواهان جراحی قوز بینی هستند، نباید در حین عمل نوک بینی را بیش از حد بتراشند و نوک آن را کوچک کنند زیرا باعث تنگ شدن فضا و تودماغی شدن صدا می شود.

جمع بندی

بعضی از افراد پس از جراحی بینی حس بویایی خود را از دست میدهند. که بهتر است قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنند تا علت دقیق آن را تشخص دهد و در صورت لزوم درمان مناسب را تجویز کند. البته در برخی مواقع بعد از جراحی بینی از دست دادن حس بویایی طبیعی است که بعد از مدتی برطرف میشود.

در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد عمل بینی می توانید با مشاوران متخصص ما در حوزه عمل های زیبایی در مرکز مشاوره تاپ کلینیک تماس گرفته و سوالات و ابهامات خود را در این مورد حل کنید و از خدمات مشاوره رایگان ما بهرمند شوید.

09394216199

سوالات عمل زیبایی بینی

آیا عمل جراحی بینی روی حس بویایی تاثیر دارد؟

بله، عمل جراحی بینی روی حس بویایی تاثیر دارد که البته موقتی است.

چرا سیستم بوبایی بعد از عمل ضعیف عمل می کند؟

در اثر تورم بینی محفظه های انتهای اعصاب بویایی تا حدودی بسته می شود به همین دلیل حس بویایی ضعیف عمل می کند.

چه مدت طول می کشد که حس بویایی برگردد؟

گرفتگی بینی اگر ناشی از گرفتگی با لخته های خون باشد با شست و شو برطرف می شود در صورتی که در اثر تورم بینی باشد بین 3 الی 6 ماه طول می کشد.

رینوپلاستی



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹