جراحی ترمیمی بینی چیست و چگونه است؟

جراحی ترمیمی بینی چیست و چگونه است؟

جراحی ترمیمی بینی یا جراحی ثانویه بینی در افرادی که قبلا تحت جراحی قرار گرفته اند، صورت می گیرد.

در این جراحی تغییراتی که صورت می گیرد، برای اصلاح ایراداتی است که در جراحی قبلی رفع نشده اند. این ایرادات باقی مانده از آسیب های بافتی ناشی از جراحی ناشیانه در رینوپلاستی است.

جراحی ترمیمی آسیب های بافتی موجود را رفع می کند و ساختار بینی را اصلاح می کند، گاه ما شاهد این هستیم که با وجودی که ایرادات چندانی وجود ندارد و بافت و ساختار بینی آسیب ندیده است، بیمار از ظاهر بینی خود رضایت ندارد و به جراح خود اصرار می کند تا جراحی ترمیمی را انجام دهد.

در این مقاله به بررسی چیستی و چگونگی انجام جراحی ترمیمی،  دوره ریکاوری، عوامل نیاز به جراحی ترمیمی یا ثانویه، مزایای جراحی ترمیمی خواهیم پرداخت، در ادامه با ما همراه باشید.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

جراحی ترمیمی بینی یا جراحی ثانویه بینی چیست؟

تعداد عمل ترمیمی بینی این روز ها روندی صعودی دارد و متقاضیان انجام جراحی بینی در حال افزایش است. این جراحی نسبت به جراحی اولیه سخت تر و حساس تر است و دقت و مهارت بیشتری را از جراح طلب می کند.

در برخی از موارد عمل ترمیمی بینی نیاز به غضروف است که از بدن خود فرد این غضروف برداشته می شود برای مثال از ناحیه دنده، غضروف گوش و غضروف فاشیابی تمپورال از ناحیه سر. متقاضیان عمل ترمیمی در نظر داشته باشند که در بیش از 90 درصد جراحی ترمیمی نیاز به غضروف خواهد بود.

انتخاب بهترین جراح بینی تاثیر بسیاری در نتیجه جراحی بینی دارد و سبب می شود تا فرد نیازی به جراحی ثانویه نداشته باشد. اگر در انتخاب جراح عمل ترمیمی نیز دقت کافی نداشته باشید، احتمال کمتری دارد تا از نتیجه بینی خود راضی باشید.

چرا جراحی ثانویه( ترمیمی) بینی انجام میشود؟

گاهی به دلیل کم تجربه بودن جراح و یا به دلیل بی احتیاطی بیمار در رعایت وانجام مراقبت های پس از عمل بینی مشکلاتی به وجود می آید که باعث می شود فرد برای بار دوم اقدام به جراحی زیبایی بینی کند،

گاهی نیز مشکلاتی در بینی وجود دارد که در جراحی اولیه به طور کامل رفع نمی گردد و نیاز است تا فرد تحت جراحی ترمیمی یا ثانویه قرار گیرد؛

رفع این مشکلات به تجربه و مهارت جراح بستگی دارد و برای اینکه این مشکلات به خوبی رفع شوند نیاز است تا اسکلت بینی محکم گردد و این امر با پیوند غصروفی و استخوانی از قسمت های دیگر بدن شخص متقاضی جراحی ترمیمی انجام می شود. اصلی ترین مشکلاتی که باعث میشود تا فرد جراحی ثانویه بینی را انجام دهد به شرح زیر است:

  • بسته شدن راه تنفس از بینی
  • فیبروز بینی
  • ظاهر غیرطبیعی و افراط در تغییرات
  • افتادگی نوک بینی
  • انحراف تیغه بینی
  • فاصله زیاد سوراخ های بینی
  • باقی ماندن قوز بینی بعد از عمل
  • عدم تقارن سوراخ های بینی
  • بالا و پایین بودن پره های بینی بعد از عمل
  • حالت گیره ای بینی
  • بزرگ باقی ماندن بینی یا نوک آن بعد از عمل
  • باریک شدن بیش از حد تیغه بینی
  • بروز اسکار داخلی یا خارجی

توجه داشته باشید که جراحی اولیه بینی و انتخاب یک جراح پلاستیک با تجربه بسیار مهم است و احتمال بروز چنین عوارض نامطلوبی، بسیار کم میشود.

جراحی ترمیمی بینی

جراحی ترمیمی بینی چگونه صورت می گیرد؟

روش انجام جراحی اولیه و ثانویه و یا همان ترمیمی، یکسان است. امکان جراحی هر دو جراحی به روش باز و بسته امکان پذیر است. اینکه کدام روش برای شما مناسب تر است به هدف شما از انجام جراحی و شرایط بینی شما بستگی دارد.

برای جراحی ترمیمی نیز نیاز است تا شما مجدد تحت بیهوشی عمومی قرار گیرید. جراح بینی در  جراحی ثانویه تلاش می کند تا این عمل را با برش های داخلی انجام دهد و اگر امکان این کار میسر نباشد، جراح از برش های کوچک خارجی استفاده خواهد کرد.

در صورت ایجاد برش های خارجی در بینی، دسترسی جراح به غضروف بینی و استخوان آن برای بهبود دادن عملکرد تنفسی و تغییر شکل راحت تر و بی درد سر تر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: فیلم از تمام مراحل جراحی بینی


هر دو روش جراحی باز و بسته مزایا و معایبی دارند و نمی توان یکی را به دیگری برتری داد.

در جراحی بسته خطر کمتری برای بافت های بینی وجود دارد و جراحی باز دسترسی گسترده تری را به استخوان و غضروف بینی در اختیار جراح قرار می دهد تا تغییرات لازم را اعمال کند.

برای رفع مشکل و ایجاد تقارن جراح تصمیم به اضافه کردن یا حذف کردن بخشی از غضروف خواهد گرفت. در صورت نیاز به اضافه کردن غضروف، جراح می تواند از غضروف های موجود در گوش فرد استفاده کند و حتی می توان در مواردی ایمپلنت استفاده کرد.

جراحی ترمیمی بینی چه مدت پس از جراحی اولیه امکان پذیر است؟

مهم ترین فاکتوری که برای جراحی بینی ترمیمی می توان بر شمرد، این است که باید تا رفع شدن کامل ورم بینی صبر کنید اگر شما قبل از رفع ورم بینی بخواهید جراحی ثانویه انجام دهید، فرق نمی کند جراح شما بهترین جراح باشد و یا چقدر مهارت داشته باشد.

توصیه اکثر پزشکان این است تا یک سال پس از انجام جراحی اولیه صبر کنید و سپس اقدام کنید؛ زیرا عموما نتیجه نهایی جراحی اولیه بینی، پس از یک سال مشخص می شود و ورم و زخم های قبلی پس از یک سال به طور کامل بهبود می یابند بنابراین اگر متقاضی رفع مشکلات جراحی قبلی خود هستید، صبور باشید.

نکات مهم در جراحی ترمیمی بینی

انتظارات واقع گرایانه و منطقی از نتیجه جراحی داشته باشید. بهتر است در نظر داشته باشید که بر خلاف تبلیغات، ایرادات بینی به طور صد در صدی رفع نمی شود و در هر جراحی، پیچیدگی عمل بیشتر می شود و ممکن است بینی شما تحمل یک جراحی دیگر را نداشته باشد در این صورت بهتر است صبر کنید و یا حتی از انجام جراحی منصرف شوید.

ترمیم بینی با عمل

برای انجام جراحی بینی نیاز است تا هیچ بافت زخمی داخل بینی وجود نداشته باشد و یا در کمترین مقدار باشد.

باید از آخرین جراحی شما یک سال گذشته باشد. اگر از نتیجه جراحی قبلی خود رضایت ندارید، جراح خود را برای انجام جراحی مجدد تحت فشار نگذارید و درخواست اقدام فوری برای جراحی مجدد از او نکنید.

دوره ریکاوری بعد از جراحی ثانویه یا ترمیمی

هیچگاه دو بیمار دوره ریکاوری مشابه یک دیگر ندارند و این امر برای هر فرد متفاوت و منحصر به فرد است؛ به همین علت نمی توان به طور دقیق مدت دوره ریکاوری را مشخص کرد.

دوره ریکاوری بعد از جراحی ترمیمی بینی، به جراح نیز بستگی دارد. اگر جراح شما بهترین جراح در این حوزه باشد و مهارت و دقت بالایی داشته باشد، این دوره کوتاه تر و بهتر خواهد بود و با این حال بهتر است بدانید که کبودی دور چشم ها و ورم بینی امری غیر قابل اجتناب است و مانند جراحی اولیه دوره نقاهت خود را دارد.

اهمیت پوست بینی در جراحی ترمیمی بینی

متقاضیان عمل جراحی ثانویه یا ترمیمی که از پوست نازکی در ناحیه بینی برخوردار هستند، 6 تا 12 ماه پس  از جراحی می توانند شاهد نتیجه نهایی باشند اما در افرادی که دارای پوست ضخیمی هستند، احتمالا تا 2 سال بعد هم شاهد نتیجه نهایی نخواهند بود.

زمانی که آسیب وارده به بینی در جراحی اولیه زیاد باشد، جراحی ترمیمی سخت تر و پیچیده تر خواهد بود و باید توسط جراح متبحری صورت گیرد.

نحوه مراقبت از بینی در جراحی ترمیمی نیز مانند جراحی اولیه است و تفاوتی ندارد و باید دقت کنید تا مراقبت های لازم را به عمل بیاورید پس نکات و اقدامات مهم قبل از جراحی زیبایی بینی و بعد از عمل را رعایت کنید.

جراحی ترمیمی بینی

گاهی در جراحی های ترمیمی بر خلاف جراحی اولیه ممکن است نیاز به قالب و تامپون نباشد و تنها مدت کوتاهی استفاده از چسب نیاز شود.

در جراحی ترمیمی بینی دوره نقاهت، 5 تا 7 روز است که با توجه به شرایط منحصر به فرد بیماران، این مدت متغیر است و نمیتوان دقیق یک روز را مشخص کرد.

توصیه جراحان تاپ کلینیک

جراحی ترمیمی بینی، باید توسط ماهرترین و با تجربه ترین جراح صورت گیرد تا کمترین میزان برش و زخم در بینی برای رفع ایرادات موجود در ظاهر و یا مشکل سیستم تنفسی انجام شود.

کسانی که قصد انجام جراحی ترمیمی را دارند بهتر است صبر کنند تا نتیجه نهایی بینی پس از حدود یک سال مشخص شود و در این مدت تورم و زخم های داخل بینی بهبود پیدا می کنند، پس در اقدام برای جراحی ترمیمی بینی صبور باشید زیرا هر چقدر جراحی های صورت گرفته بیشتر شود، خطرات و عوارض آن نیز بیشتر و غیرقابل جبران تر خواهد بود.

انتظار واقع بینانه شما نیز از نتیجه جراحی بسیار مهم است؛ زیرا با توجه به حساسیت و پیچیدگی این جراحی کسب نتیجه مطلوب نیز سخت تر است.

مرکز تخصصی زیبایی تاپ کلینیک بهترین کلینیک جراحی زیبایی بینی تهران به شمار می رود و در این زمینه سابقه بسیار درخشانی دارد. شما می توانید با تماس با مرکز تاپ کلینیک از مشاوره رایگان متخصصان این مرکز بهره مند شوید.

کلام آخر

جراحی ترمیمی بینی از پیچیده ترین روش های جراحی است؛ زیرا بافت و ساختار پیشین بینی دچار تغییرات عمده ای شده است و ایجاد تغییرات جدید در آن ها به سختی امکان پذیر است. بنابراین چنین جراحی باید حتما در کلینیک های معتبر و به دست پزشکان با تجربه انجام شود

شما می توانید جراحی بینی خودتان را به دست جراحان با تجربه ما در تاپ کلینیک بسپارید و مطمئن باشید که بینی شما، به بهترین و جدید ترین شیوه جراحی خواهد شد.

در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد جراحی های بینی، می توانید با مشاوران متخصص ما در زمینه عمل های زیبایی در مرکز مشاوره تاپ کلینیک تماس بگیرید و پاسخ سوالات و ابهامات خود را دریافت کنید و از خدمات مشاوره رایگان ما نیز بهرمند شوید.

09394216199

سوالات متداول جراحی ترمیمی بینی

در جراحی ترمیمی بینی از چه تکنیک هایی استفاده می کنند؟

تکنیک استفاده در جراحی ترمیمی بینی هیچ تفاوتی با جراحی بینی اولیه ندارد.

آیا جراحی ترمیمی بینی دشوار است؟

بله، بینی که جراحی شده است اگر دوباره عمل روی آن انجام گرفته است حساس تر می شود. در جراحی ترمیمی بینی باید غضروف بینی و بافت استخوانی آن تقویت شود که این کار دشوار است.

بهترین زمان برای انجام عمل جراحی بینی چه زمانی است؟

برای جراحی ترمیم بینی نباید عجله کرد. بعد از یک سال و بهبود کبودی ها بهتر است نسبت به ترمیم آن اقدام کنید. البته بسته به نظر پزشک این مدت به علت عوارض و مشکلات ممکن است بیشتر شود.

رینوپلاستی



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹