علت پف بالای چشم چیست؟ بررسی دلایل پف بالای چشم و راه های درمان آن

درمان پف بالای چشم

پف چشم بالا یا پایین برای هیچکس خوشایند نیست. پف چشم عموما یک روزه خوب می شود اما اگر مدت دار بود باید به فکر درمان آن باشید چرا که ممکن است مشکلات جدی تری را به وجود بیاورد.پف چشم ها و درمان آن

ما در این مطلب به طور کامل به پف چشم و دلایل آن و همچنین درمان آن می پردازیم. اگر می خواهید به جواب کلیه سوالاتتان برسید تا آخر این مطلب را به طور کامل بخوانید.

دلایل پف چشم چیست؟

علت اصلی ورم چشم، التهاب است که باعث تجمع مایعات در اطراف چشم می شود. این وضعیت طی یک روز خوب می شود.

پف چشم ممکن است به دلایل زیر باشد:

• بیماری ویروسی مونونوکلئوزیس که باعث عفونت دور چشم می شود.
  • خواب بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم که باعث تجمع مایعات در اطراف چشم می شود.
  • مصرف غذاهای پر نمک یا زیاد شور
  • مصرف زیاد الکل
  • واکنش های آلرژیک که باعث التهاب عروق خونی می شود.
  • اختلالات و التهاب پوستی
  • افزایش سن
  • گریه زیاد
  • کم کاری یا پرکاری تیروئید
  • سلولیت اطراف چشم ناشی از عفونت و التهاب پلک و پوست اطراف آن
  • بیماری شاگاس در اثر عفونت توسط یک حشره گرمسیری
  • مشکلات کلیه
  • ورم ملتحمه
  • انسداد بخشی از قلب
  • صدمه به کره چشم
  • عفونت در فولیکول مژه
  • سرطان چشم

پف چشم

راهکارهای کاهش پف چشم

پف چشم نهایت تا یک روز خوب می شود. در اینجا چند نکته برای کاهش ورم و کبودی چشم را ذکر می کنیم.

این راهکارها شامل:

• آب سرد تسکین دهنده آلرژی است پس چشم هایتان را با آب سرد بشویید.
  • کمپرس آب سرد را امتحان کنید.
  • استفاده از قطره چشم آنتی هیستامین ( بدون نسخه پزشک مصرف نکنید)
  • اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید آن ها را بردارید.

درمان پف بالای چشم

در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تورم بیشتر از یک روز بود و موارد زیر را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

مواردی چون:

• درد چشم
  • تاری دید
  • کاهش بینایی
  • احساس گیر کردن چیزی در چشم

چرا معاینه چشم مفید است؟

اگر دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید، چشم پزشک به موقع می تواند بیماری های چشم را تشخیص دهد. پس اگر کمتر از 40 سال دارید، هر 4 سال یک بار به چشم پزشک مراجعه کنید و اگر بیشتر از 40 سالتان است هر 2 سال یک بار به چشم پزشک مراجعه کنید.

در کل معاینه مداوم چشم می تواند نشانه هایی از بیماری های زیر را تشخیص دهد:

• فشارخون بالا
  • ام اس
  • لنفوم

چه کسانی باید درمان پف چشم را انجام دهند؟

در برخی از موارد ممکن است پزشک شما را کاندید مناسبی برای جراحی پف چشم نداند ولی در کل اگر دارای شرایط زیر هستید کاندید مناسبی برای درمان پف چشم هستید.

کاندید مناسبی هستید اگر:

• همیشه بعد از خواب خسته به نظر می رسید.
  • چشم هایتان تمام روز متورم است و پف زیر چشمتان همیشگی است.
  • پوست اضافی دور چشم دارید.
  • همیشه خسته به نظر می رسید.

درمان پف بالای چشم ها

راه های درمان پف چشم

راه های درمان پف چشم به شرح زیر است:

تزریق ژل

تزریق ژل بیشتر برای کسانی است که پلک هایشان متورم و گونه هایی فرورفته دارند. این روش موقتی است و برای انجام آن پزشک باید تشخیص دهد که کاندید مناسبی برای این روش هستید یا خیر.

تزریق این ژل در صورتی جایگزین جراحی است که مقدار کمی چربی در ناحیه چشم داشته باشید.

نحوه تزریق این ژل به این گونه است که زیر چشم و در ناحیه اتصال چشم به گونه تزریق می شود. تزریق ژل در مطب پزشک انجام می شود و 6 الی 12 ماه ماندگاری دارد.

جوانسازی با لیزر

ماندگاری جوانسازی پوست با لیزر با توجه به نوع پوست می تواند چندین سال باشد. این روش به این گونه است که لایه های سطحی چین و چروک پوست زیر چشم برداشته و ساخت کلاژن را تحریک می کند تا پوست سفت تر شود.

لایه‌بردارهای شیمیایی

لایه بردارهای شیمیایی، پوست زیر چشم را با برداشتن لایه پوست بر می دارند. این کار در مطب انجام می شود به این صورت که محلول لایه بردار سلول های پیر را در خود حل می کند تا پوست سفت شود. ماندگاری این روش نیز بسته به نوع پوست و نحوه مراقبت شما از آن است.

بلفاروپلاستی یکی از انواع جراحی پلاستیک برای جوانسازی یا بهبود ظاهر پلک های بالا یا پایین است.

با استفاده از این روش می توان افتادگی پوست پلک، نمای پف آلود چشم را بهبود بخشید. انجام این عمل نیز بدون معاینه اولیه قابل انجام نیست و پزشک باید تشخیص دهد که کاندید مناسبی برای این عمل هستید.

جراحی لیفت پلک یا بلفاروپلاستی یک عمل سرپایی است. توجه داشته باشید که ورم و کبودی بعد از این عمل عادی است و تا 10 روز برطرف می شود.

بلفاروپلاستی به مدت 7 سال ماندگاری دارد و با گذشت زمان و با بالا رفتن سن به تدریج باز می گردد.

جراحی پلک بالا

درمان خانگی پف چشم

راهکار های موثر ختمگی وجود دارند که در کاهش پف اطرف چشم موثرند، که در ادامه به شرح آنها پرداخته ایم:

•  کمپرس سرد بگذارید.

سرما رگ های خونی را کوچک کرده و قرمزی را کاهش می دهد. و باعث تسکین خارش و تحریک و پف شدگی می شود.

برای این کار یک دستمال تمیز و مرطوب را برای دقایقی در فریزر قرار دهید، اما دقت کنید که منجمد نشود ، سپس آن را روی چشم های بسته قرار دهید. پارچه را به مدت پنج دقیقه یا تا زمانی که سرد است، روی چشم خود نگه دارید. این کار را می توانید سه یا چهار بار در روز انجام دهید، بهتر است هر بار از یک پارچه جدید استفاده کنید.

• از دستمال گرم استفاده کنید.

ترشحات چشم در ورم چشم شایع است. حوله یا پارچه تمیز را در آب گرم خیس کنید و و آن را روی پلک های بسته خود قرار دهید. دقیقاً مانند کمپرس سرد، حوله داغ تا مدتی که گرم است بر روی چشم خود بگذارید، و هر بار از یک حوله تمیز استفاده کنید.

•  چشم را آرایش نکنید.

در حالی که اطراف چشک پف شده و ورم کرده است از آرایش کردن چشم خودداری نمایید.

•  از لنز استفاده نکنید.

استفاده نامناسب از لنز یا استفاده از لنز های نامناسب می تواند از دلایل ورم و التهاب چشم باشد، اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید و دچار پف چشم شده اید، سریعا با چشم پزشک خود تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را از وی دریافت کنید.

• استفاده از ماسک های خانگی

خیار و چای سبز جز بهترین  ماسک های توصیه شده برای تسکین تحریک چشم و خواباندن پف آن است. خیار را خوب بشورید، دراز بکشید و دو برگ از خیار بریده و به مدت 10-15 دقیقه، روی چشمانتان قرار دهید. در صورت استفاده از چای، به خصوص چای سبز، کیسه چای را درون آب جوش بگذارید. و کمی بعد از آب جوش خارج کنید بگذارید خنک شود، دقت کنید که بیش از حد خیس نباشد که آب آن به درون چشم نفوذ کند. سپس بخوابید و کیسه های چای را 10-15 دقیقه بر روی چشمانتان بگذراید. بعد از این کار شاهد کاهش ورم دور چشم خواهید بود.

• استفاده از سبزیجات

استفاده از سبزیجات خانگی مانند خردل، نعناع، آویشن و همچنین تخم مرغ در ترکیب با عسل ممکن است به درمان پف اطراف چشم کمک کند. شما می‌توانید این ترکیبات را به صورت لایه بر لایه روی پلک‌های بستۀ خود به مدت 10-15 دقيقۀ قرار دهید.

ورم چشم در برخی موارد نگران کننده است و می تواند نشانه یک بیماری باشد. در این مطلب در مورد پف چشم و راهکارهای آن صحبت کردیم. به موارد مشکوک در این زمینه دقت کنید.

در مورد عمل جراحی پلک در برخی از موارد لازم است ترکیبی از درمان های لازم را انجام دهید.

اگر می خواهید از شر پف چشم هایتان راحت شوید و شادابی و زیبایی را به چهرتان برگردانید با وجود جراحان خبره تاپ کلینیک نگران این موضوع نباشید و با کمک به روز ترین امکانات جراحی شادابی را به چهرتان بر می گردانیم.

سوالات متداول در باره پف چشم

1_ راه های درمان پف چشم چیست؟

پف چشم را می توان با روش هایی از جمله: بلفاروپلاستی، لایه برداری پوست، تزریق ژل و جوانسازی با لیزر درمان کرد.

2_ در چه صورتی باید برای پف چشم به پزشک مراجعه کرد؟

تورم پف چشم اگر بیشتر از یک روز بود و دچار درد چشم و تاری دید شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

3_ علت ورم چشم چیست؟

پف زیر چشم می تواند دلایل زیادی داشته باشد از جمله بالا رفتن سن یا وجود بیماری در بدن و عاد ت های بد.