ورزش بعد از جراحی زیبایی بینی

ورزش بعد از جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی اغلب به منظور ایجاد تناسب و شکل دهی بهتر بینی از طریق اصلاح برآمدگی ها و و انحرافات انجام میشود. در اکثر موارد بعد از انجام جراحی، فرد با توصیه پزشک برای مدتی از انجام ورزش و فعالیت های سنگین اجتناب کرده و نسبت به انجام حرکات مختلف وسواس و دقت زیادی به خرج میدهد.

یکی از دغدغه های مهم افراد در این دوره (دوره نقاهت)، نحوه شروع ورزش های مختلف و انجام تحرکات بدنی است. چنانچه به آشنایی با نحوه شروع فعالیت های بدنی در دوره نقاهت جراحی بینی علاقه مند هستید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

ورزش های پرخطر بعد از جراحی زیبایی بینی

  • ورزش های هوازی

به توصیه پزشکان و متخصصان زیبایی، باید تا دو هفته بعد از جراحی بینی، از انجام ورزش های هوازی سنگین و نیمه سنگین اجتناب کرد. چرا که این ورزش ها عموما به شیوه پر فشار انجام شده و موجب تعرق شدید و دم و بازدم زیاد در بدن فرد می شوند. این امر با توجه به شرایط فرد می تواند باعث بروز التهاب و ایجاد اختلال در روند ترمیم بافت های بینی گردد.

تحرکات پرخطر بعد از جراحی زیبایی بینی

  • خم شدن و بلند کردن وسایل سنگین

انجام ورزش هایی که مستلزم خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین خواهند بود، مانند حرکات کششی، لمس انگشتان پا، کرانچ و بلند کردن وزنه در دو هفته ابتدایی جراحی، علاوه بر تشدید تورم ببینی، باعث افزایش فشار خون و در نتیجه خونریزی می شود.

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید

پیاده روی و انجام ورزش در مقابل تابش مداوم نور خورشید، یکی دیگر از حرکات پر ریسک در دوره نقاهت محسوب می شود. چرا که نور آفتاب باعث افزایش تورم بینی شده و اشعه ماورا بنفش باعث ایجاد هایپرپیگمانتاسیون یا تیرگی پوست فرد می گردد.

  • شنا و شیرجه

شنا و رفتن به استخر یکی دیگر از ورزش های پرخطر در دوران ابتدایی جراحی بینی است. پزشکان توصیه میکنند،  فرد مدت 4 الی6 هفته بعد از جراحی زیبایی بینی، از شنا کردن و رفتن به استخر فاصله بگیرد. چرا که حضور در قسمت هایی مانند سونا و اتاق بخار  احتمال خونریزی بینی را به دلیل وجود هوای داغ افزایش میدهند و ممکن است بینی از طریق باکتری‌ های موجود در آب دچار عفونت شود.

تاثیر ورزش در مدت زمان بهبودی جراحی زیبایی بینی

بسیاری از افرادی که جراحی بینی انجام می دهند، عموما تمایل دارند تا فعالیت های عادی خود را در اسرع وقت از سر بگیرند. کاهش تورم و بهبود شرایط بینی بعد از عمل جراحی، تحت تاثیر عوامل زیادی قرار داشته و به طور قطع نمی توان زمان دقیقی برای آن بیان کرد.

انجام حرکات ورزشی بعد از جراحی بینی صرفا با مشاوره پزشک و در زمان بندی های معبنی خاص قابل انجام است. چراکه بینی فرد در دوره نقاهت به شدت مستعد خون ریزی بوده و انجام برخی حرکات می تواند باعث خونریزی، کبودی و یا بروز عوارض دیگری شود.

تاثیر ورزش در مدت زمان بهبودی جراحی زیبایی بینی

تاثیر پیاده روی بعد از جراحی بینی

پیاده روی بعد از جراحی بینی بسیار موثر است، توجه داشته بالشید که باید پیاده روی شما طوری‌ باشد که ضربان قلب‌تان بالا نرود. پیاده‌روی بعد از جراحی بینی به دلایل زیر توصیه میشود:

  • مانع از خستگی ذهنی و کسالت میشوید؛
  • باعث میشود که کارهای روزمره‌‌تان را آسان‌تر انجام دهید؛
  • به کاهش درد و ضعف عضلانی‌تان کمک می‌کند؛
  • باعث بهبود جریان خون در بدن میشود و از ایجاد لخته‌های خون پیشگیری می‌کند.
  • باعث کاهش تورم ناشی از عمل می‌شود؛

بهترین زمان شروع حرکات ورزشی

همانطور که اشاره شد، دوره نقاهت و ترمیم جراحی بینی در افراد مختلف، متفاوت بوده و زمان دقیقی برای آن نمیتوان بیان کرد. در حالت کلی پیشنهاد میشود برای بهبودی سریعتر، فرد تا دو هفته بعد از جراحی بینی از انجام ورزش های سنگین مانند فوتبال، والیبال و … دوری کند.

عموما بعد از دو هفته، در صورتی که روند بهبودی و کاهش تورم بینی به درستی طی شده باشد، فرد با توصیه پزشک پیاده روی عادی و انجام نرمش های سبک را آغاز می کند. در پنج هفته اول صرفا انجام نرمش های خیلی سبک توصیه شده و زمان آغاز فعالیت های نسبتا سنگین مانند بلند کردن وزنه، تمرینات ایروبیک و … حدوداً یک ماه بعد از جراحی می باشد.

ماه اول

فعالیت های کششی آرام و سبک مانند یوگا

 پیاده روی آهسته

ماه دوم

راه رفتن بر روی تردمیل

حلقه زدن

پیاده روی عادی

ماه سوم

شروع برداشتن اجسام سنگین

طناب زدن

شنا بدون شیرجه

دراز نشست و خم‌ شدن

توصیه هایی برای انجام ورزش پس از جراحی زیبایی بینی

  • پیاده روی آهسته را با فاصله یک هفته از جراحی زیبایی آغاز کنید.
  • پس از هفته اول به تدریج سرعت پیاده روی خود را افزایش دهید.
  • با فاصله 4 هفته از جراحی زیبایی، یک برنامه تمرینی شامل دویدن آهسته و نرمش های بسیار سبک مانند یوگا و… از پزشک متخصص خود دریافت کرده و انجام دهید.
  • از انجام ورزش هایی با تحرک زیاد مانند شنا، تنیس روی میز و ایروبیک تا فاصله 60 روز پس از جراحی بینی اجتناب کنید.
  • بعد از 6 یا 7 هفته از جراحی زیبایی، شروع به بلند کردن اجسام نیمه سنگین و سنگین نمایید.
  • توجه داشته باشید که ورزش شما باید متناسب با درجه تورم بینی‌ شما باشد. ورزش سبک در ماه‌های نخست سبب افزایش جریان خون و بهبود تورم بینی می‌شود، اما اگر بیش‌ازحد به خودتان فشار بیاورید، باعث افزایش تورم بینی خواهید شد.
  • توصیه می شود حداقل تا شش ماه، از انجام ورزش های پر فشاری مانند کشتی پرهیز شود.

توصیه هایی برای انجام ورزش پس از جراحی زیبایی بینی

سخن آخر

در خصوص ورزش و تحرک بدنی بعد از جراحی زیبایی بینی، عموما مباحث مختلفی مطرح شده و نحوه شروع فعالیت ها در دوره نقاهت، یکی از پرسش های اصلی بیماران بعد از جراحی بینی است.

طبق توصیه متخصصان زیبایی، افراد عموما در هفته اول، پیاده روی آهسته را در منزل  آغاز نموده و سپس به تدریج بر اساس یک برنامه تمرینی منظم، نرمش های سبک و نیمه سبک خود را انجام دهند.

در اکثر موارد پزشکان نرمش های یوگا را برای آغاز فعالیت ها به بیمار توصیه کرده و در صورت کاهش تورم از ماه دوم اجازه انجام ورزش های نیمه سنگین مانند دوچرخه سواری، شنا (بدون شیرجه) و فوتبال را می دهند.

در تمامی مراحل، بیمار باید از انجام خودسرانه حرکات، بدون مشاوره با پزشک خودداری کند. چرا که انجام حرکات نیمه سنگین، می تواند باعث بالا رفتن ضربان قلب و خون ریزی شود.

شما می توانید جراحی بینی خودتان را به دست جراحان ما در تاپ کلینیک بسپارید و مطمئن باشید که بینی شما را فارغ از اینکه چه پوستی داشته باشد، به بهترین شیوه جراحی خواهند کرد.

همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال در این زمینه میتوانید از طریق شماره زیر با کارشناسان ما تماس گرفته و از خدمات مشاوره رایگان ما بهرمند شوید.

09394216199

سوالات متداول

از حرکات و ورزش های پر ریسک، بعد از جراحی بینی به چند مورد اشاره نمایید؟

ورزش های هوازی – حرکات کششی مانند خم شدن و بلند شدن – بلند کردن وسایل سنگین و… که توضیحات تکمیلی در متن مقاله درج  شده است.

انجام حرکات غیر اصولی در دوره نقاهت جراحی، زمینه ساز چه مشکلاتی برای فرد خواهد بود؟

بینی فرد پس از جراحی زیبایی بینی به شدت مستعد خون ریزی بوده و انجام برخی حرکات می تواند باعث خونریزی، کبودی و اختلال در روند بهبودی گردد.

بهترین زمان شروع حرکات ورزشی بعد از جراحی بینی کی هست؟

حدودا بعد از دو هفته، در صورتی که روند بهبودی و کاهش تورم بینی به درستی طی شود، فرد با توصیه پزشک میتواند پیاده روی عادی و انجام برخی ورزش های سبک را آغاز کند.

رینوپلاستی



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹