کبودی اطراف چشم پس از جراحی بینی

کبودی اطراف چشم پس از جراحی بینی

اگر به تازگی تحت جراحی رینوپلاستی قرار گرفته اید و صورتتان و چشم هایتان کبود است، نگران نباشید! کبودی و حتی ورم صورت پس از رینوپلاستی امری طبیعی است و پس از طی کردن دوران نقاهت محو خواهد شد.

در این مدت بهبودی و نقاهت می توان با عمل کردن به یک سری توصیه ها و رعایت مواردی، کبودی و ورم بینی را به حداقل رساند.

کبودی پس از جراحی زیبایی بینی به فاکتور های بسیاری بستگی دارد که در این مقاله به ارائه آنها خواهیم پرداخت، اگر شما نیز به دنبال راه حلی برای رفع سریع کبودی بعد از عمل بینی هستید، حتما این مطلب را تا انتها با دقت بخوانید.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

کبودی اطراف چشم پس از جراحی بینی

آشنایی با رینوپلاستی

جراحی رینوپلاستی پرطرفدارترین جراحی زیبایی در جهان است. دلایل زیادی هست که فرد را مجاب می‌کنند به زیر تیغ جراح بینی برود، مانند: زیبایی صورت، افزایش اعتماد به نفس و نیز جنبه های درمانی و بهبود تنفس؛ اما دلیل شما برای جراحی هرچه که باشد، ترس و استرس‌ قبل و بعد از عمل را از بین نمی‌برد.

از آن جایی که افزایش زیبایی چهره دلیل اصلی جراحی بینی است، برخی از عوارض جانبی پس از جراحی مثل کبودی بعد عمل بینی، ممکن است بسیار آزاردهنده باشد. بنابراین متقاضیان این جراحی به دنبال راهی برای جلوگیری از کبودی یا رفع این کبودی‌ها هستند. اما سوال مهم، دلیل این کبودی چیست؟ که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

علت اصلی کبودی بعد از جراحی رینوپلاستی

کبودی در اصطلاح پزشکی به معنای نشت و تجمع خون در زیر لایه‌های پوست است. واضح است که در عمل بینی به علت شکستن استخوان‌ تیغه بینی و نیز دستکاری بافت‌ها و غضروف‌های آن، امکان دارد خون به اطراف نشت پیدا کند و کبودی به وجود بیاید، که جای نگرانی نیست و این امر کاملا طبیعی است، اما میزان این کبودی‌ها در همه یکسان نیست که در ادامه عوامل موثر در میزان کبودی را بررسی کرده ایم.

عوامل موثر در میزان کبودی پس از عمل رینوپلاستی

میزان و شدت کبودی صورت بعد از جراحی بینی بیشتر به یک سری عواملی بستگی دارد که عبارتند از:

  • روش جراحی (بسته یا باز)
  • نوع بینی (استخوانی یا گوشتی)
  • سن بیمار
  • تبحر جراح
  • عدم رعایت توصیه ها مراقبت‌های پس از عمل
  • میزان ضخامت پوست
  • مستعد بودن فرد
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون
  • مصرف الکل یا سیگار
  • مشکلات زمینه‌ای در بیمار مانند مشکل انعقاد خون
  • پیچیدگی و میزان وسعت عمل
  • سابقه شکستگی بینی

توصیه هایی برای کاهش کبودی اطراف چشم پس از رینوپلاستی

قرار دادن کمپرس سرد یا یخ روی بینی تا 48 ساعت بعد از رینوپلاستی یکی از الزامات پس از جراحی بینی است. استفاده از کمپرس سرد ورم و کبودی بینی را به کمترین میزان خود می رساند. کمپرس سرد را باید حداقل تا چند روز پس از جراحی هر نیم ساعت یک بار روی بینی قرار دهید.

آب آناناس به علت این که بروملانین دارد به عنوان ضدالتهاب عمل می کند. بنابراین نوشیدن آن پس از جراحی زیبایی بینی مفید است.

مصرف آسپرین، مشروبات الکلی و مکمل های گیاهی به دلیل رقیق کردن خون و افزایش خون، خونریزی پس از جراحی بینی مجاز نیست.

بیمار باید بر طبق یک قاعده کلی دست کم یک هفته قبل از عمل و یک هفته بعد از جراحی از مصرف این مواد خودداری کند تا خطر بروز هرگونه مشکل در زمان عمل و پس از آن در دوران بهبود به کمترین مقدار برسد.

علاوه بر این ها از استعمال هرگونه فراورده مربوط به دوران جراحی بینی که سودمندی اش به اثبات نرسیده است، خودداری کند. این امر به این علت است که اثر این فراورده ها مشخص نیست.

ممکن است مفید یا بی خطر باشند یا وضعیت را برای کبودی بینی وخیم تر کند.

مشاوره کردن با پزشک پیش از مصرف هر فراورده و داروی جدید لازم است.

کبودی اطراف چشم پس از جراحی بینی

درمان خانگی کبودی بعد از عمل بینی

پس از جراحی، پزشک مالجتان دستورالعمل‌هایی  را برای مراقبت در خانه به شما می‌دهد که رعایت و اجرای دقیق آن‌ها می‌تواند در کاهش کبودی بعد از جراحی بینی تأثیرگذار باشد. این موارد عبارتند از:

  • مصرف منظم دارو ها
  • خوابیدن به پشت
  • عدم استفاده از عینک به مدت حداقل سه ماه
  • قرار گرفتن سر در بالا با کمک بالش
  • پرهیز از خندیدن و صحبت کردن زیاد
  • شیوه صحیح استفاده از کمپرس

تغذیه مناسب و مفید برای کاهش کبودی بعد از جراحی بینی

یکی دیگر از راه‌های درمان کبودی بعد از جراحی بینی، خوردن غذاها و نوشیدنی‌های حاوی ویتامین به ویژه ویتامین k است، غذاهای حاوی آهن مانند اسفناج می‌توانند با افزایش خون رسانی به محل زخم و کبودی، در بهبودی آن‌ها مؤثر باشند.

پماد و کرم های موثر برای رفع کبودی بعد از جراحی بینی

برای رفع کبودی حاصل شده از جراحی بینی میتوانید با اطلاع پزشک متخصص خود از پمادها و کرم‌های موثر در رفع کبودی استفاده کنید، این پماد ها و کرم ها عبارتند از:

  • پماد لازونیل
  • کرم هیرودوئید
  • کرم سیکاستیم آرنیکا
  • قرص آناهیل

نتیجه گیری

طبیعی است که هیچ فردی دوست ندارد دستاورد جراحی زیبایی اش نابود شود. اینکه پیش یک جراح بسیار ماهر و با تجربه باشید که به تکنیک های جراحی روز نیز مسلط باشد، امر بسیار مهمی است.

بهترین جراحان و متخصصان و فوق تخصصان جراحی زیبایی در مرکز تخصصی زیبایی تاپ کلینیک آماده ارائه خدمات هستند. در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد عمل بینی می توانید با مشاوران متخصص ما در حوزه عمل های زیبایی در مرکز مشاوره تاپ کلینیک تماس گرفته و سوالات و ابهامات خود را در این مورد حل کنید و از خدمات مشاوره رایگان ما بهرمند شوید.

09394216199

سوالات متداول کبودی چشم بعد از رینوپلاستی

علت ورم و کبودی چشم بعد از جراحی چیست؟

کبودی دور چشم به تکنیک عمل بستگی دارد. جدا از این مورد واکنش جسمی هر فرد در جراحی متفاوت است. البته با بهره گیری از روش های نوین میزان آسیب رساندن به بینی کاهش یافته است.

برای کاهش کبودی جراحی بینی چه راه حلی وجود دارد؟

استفاده از کمپرس یخ، استفاده از مایعات به خصوص آب آناناس، خودداری از مصرف نمک، در هنگام خواب ارتفاع سر از بدن بیشتر باشد، عدم مصرف داروهای رقیق کننده و داروهایی که پزشک تجویز کرده است استفاده کنید.

آیا سن در کبودی بعد از عمل بینی تاثیر دارد؟

بله، سن تاثیر زیادی در کبودی بعد از عمل دارد چون با افزایش سن، رگ ها نازک تر و ضعیف تر می شوند. پس هر چه رگ خونی نازکتر باشد طبیعتا نسبت به کبودی حساس تر خواهند بود.

رینوپلاستی



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹