افتادگی پلک بعد از بوتاکس – علت آن + راه های درمان

افتادگی پلک بعد از بوتاکس – علت آن + راه های درمان

بوتاکس یک ماده پروتئینی است که از نوعی سم به نام بوتولینوم ساخته می شود و باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم آن را تولید می کند و منجر به تولید بوتولیسم می شود.

سم بوتاکس وقتی توسط افراد متخصص و پزشکان به درستی و در مقادیر کم استفاده شود، می تواند مفید واقع شود. هم کاربردهای زیبایی دارد و هم پزشکی. در حقیقت به عنوان یک روش درمانی آرایشی، تزریق بوتاکس می تواند چین و چروک های پوستی را کاهش دهد.

بوتاکس از باکتری C. botulinum گرفته می شود که در بسیاری از محیط های طبیعی از جمله خاک، دریاچه ها، جنگل ها و دستگاه روده ای پستانداران و ماهی ها وجود دارد. باکتری ها و اسپورهای C. botulinum که به طور طبیعی وجود دارند در حالت کلی بی خطر هستند.

سم بوتولینوم بسیار خطرناک است و تخمین زده شده است که مقدار کمی از آن می تواند هر انسانی را در کره زمین از بین ببرد. اما هنگامی که بوتاکس به طور مناسب در یک زمینه درمانی استفاده می شود، بی خطر است و عوارض جانبی کمی دارد.

تزریق بوتاکس با دوزهای بسیار کمی از این سم انجام می شود و به صورت موقت منجر به فلج شدن عضلات می شود که می تواند در درمان اختلالات مختلف عضلانی یا عصبی مفید واقع شود.

در این مقاله به صورت مختصر نحوه کار بوتاکس را توضیح داده و عوارض جانبی، خطرات آن در مورد افتادگی پلک بعد از تزریق و چگونگی جلوگیری از آن را بررسی خواهیم کرد.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

بوتاکس چگونه بر روی عضلات تاثیر گذاری می کند؟

بوتاکس یک نوروتوکسین است. با این فرایندهای ارسال پیام به سیستم عصبی که باعث تحریک انقباض عضله می شوند، مختل می گردد. به این ترتیب است که دارو باعث فلج عضلانی موقت می شود.

بوتاکس از آزاد شدن ماده استیل کولین جلوگیری می کند که مانع از انقباض سلول های عضلانی می شوند. به این ترتیب عضلات محکم و سفت می شوند.

بوتاکس چگونه بر روی عضلات تاثیر گذاری می کند؟

تزریق بوتاکس چه عوارضی دارد؟

در این بخش شما را با عوارض تزریق بوتاکس آشنا خواهیم کرد.

افتادگی پلک بعد از بوتاکس

تزریق بوتاکس یکی از محبوب ترین اقدامات زیبایی است که می توانید بدون جراحی انجام دهید. این مواد نوروتوکسین ها هستند که برخی از ماهیچه های صورت را فلج می کنند تا چین و چروک آن مناطق را کاهش دهند.

این موارد به طور کلی در صورت تزریق توسط پزشک یا متخصص آموزش دیده ایمنی دارند، اما می توانند عوارض جانبی هم داشته باشد. متداول ترین واکنش منفی در زمان تزریق به صورت، افتادگی پلک است که به آن پتوز یا بلفاروپتوز نیز گفته می شود.

می توان گفت حدود 5٪ افرادی که بوتاکس تزریق می کنند با افتادگی پلک مواجه می شوند. این آمار در صورت تزریق توسط پزشک به کمتر از 1٪ می رسد. پس باید توجه داشته باشید که تزریق حتما در یک محیط پزشکی و توسط متخصص انجام شود.

چرا افتادگی پلک اتفاق می افتد؟

پزشکان متخصص دقیقاً به صورت میلیمتری می دانند از کجا تا کجا باید تزریق را انجام دهند تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری شود.

افتادگی پلک اغلب زمانی اتفاق می افتد که فرد تزریق کننده آموزش مناسب و تجربه کافی را نداشته باشد؛ به این ترتیب بوتاکس را در ناحیه اشتباه تزریق می کند و یا از دوز بیش از حد استفاده می کند که منجر به ضعف عضله و افتادگی آن می شود. ممکن است در باز کردن کامل چشم یا مشکلات بینایی هم مشکل ایجاد کند.

زمانیکه این اتفاق بیفتد، معمولاً چند روز تا یک هفته پس از دریافت نوروتوکسین علائم افتادگی پلک را مشاهده خواهید کرد.

در ابتدا ممکن است نامحسوس باشند و شامل موارد زیر باشند:

• احساس سنگینی در پلک: یک احساس سنگینی در پلک شما وجود دارد که در طول روز وخیم تر می شود.
• تنبلی چشم: در این حالت فرد نمی تواند به راحتی چشم خود را کاملاً باز کند. اگر افتادگی شدید باشد، می تواند بینایی شما را تحت تأثیر قرار دهد.
• مشکل در انجام کار های روزمره: در این حالت فرد در انجام کارهای روزمره خود دچار مشکل می شود. حتی ممکن است آرایش چشم خود را به سختی انجام دهد.

درمان افتادگی پلک

نحوه درمان افتادگی پلک بیشتر اوقات، این وضعیت بعد از 3 یا 4 هفته با از بین رفتن نوروتوکسین بهتر می شود و یا در طی 3 الی 4 ماه یا بیشتر اثرات آن از بین می رود.

درمان خانگی افتادگی پلک بعد از بوتاکس

هیچ درمان قطعی خانگی‌ برای افتادگی پلک بعد از انجام بوتاکس وجود ندارد. با این حال انجام تکنیک های ی که در ادامه ذکر شده میتواند در افتادگی پلک موثر باشد

چرا افتادگی پلک اتفاق می افتد؟

در این مدت زمان تا بهبودی، درمان های خانگی زیر می توانند به چشم شما کمک کنند تا سریع تر به حالت عادی برگردد:

  • ماساژ عضله: سعی کنید پلک خود را با پشت مسواک برقی به مدت چند دقیقه در روز ماساژ دهید تا عضله پلک تحریک شود.
    توجه: ناحیه ای را که تزریق انجام شده تا حداقل یک روز کامل ماساژ ندهید.
  • قطره چشمی: پزشک ممکن است قطره های چشمی ویژه ای بنام آپراکلونیدین برای شما تجویز کند که عضله چشم شما را محکم می کند. از 1 تا 2 قطره، سه بار در روز استفاده کنید.

اگر از ترفندهای خانگی که در فضای مجازی به عنوان درمان قطعی افتادگی پلک وجود دارند استفاده کنید، ممکن است شرایط را بدتر کنید. تنها درمان مؤثر افتادگی پلک بعد از بوتاکس صبر کردن میباشد،

مراقبت‌های بعد از بوتاکس، بهترین کاری است که می‌توانید در خانه برای درمان افتادگی پلک انجام دهید، که در ادامه به شرح این مراقبت ها میپردازیم.

مراقبت های بعد از بوتاکس

بعد از انجام بوتاکس، مراقبت های زیر را باید رعایت کنید:

  1. اجتناب از لمس و فشار دادن به منطقه درمان شده: در روزهای اول پس از بوتاکس، تلاش کنید منطقه درمان شده را لمس نکنید و فشار نیافتید. این کار می‌تواند باعث جابجایی ماده بوتاکس شده و تأثیرات آن را تغییر دهد.
  2. جلوگیری از ورزش یا فعالیت‌های سخت: تلاش کنید در روزهای اول پس از بوتاکس، فعالیت بدنی سخت نداشته باشید. ورزش یا فعالیت‌های سخت ممکن است باعث عرق کردن زیاد شود و ماده بوتاکس را به سرعت جابجا کند.
  3. جلوگیری از خوردن غذا یا نوشیدن مایعات گرم: در روزهای اول پس از بوتاکس، خوردن غذا یا نوشیدن مایعات گرم ممکن است باعث عرق کردن زیاد شود و تأثیرات بوتاکس را تغییر دهد. بهتر است از غذاهای سرد و خنک استفاده کنید.
  4. 4. جلوگیری از خوردن غذاهای سخت: در روزهای اول پس از بوتاکس، تلاش کنید غذاهای سخت و سفت را نخورید. این کار ممکن است باعث فشار دادن به منطقه درمان شده شود و تأثیرات بوتاکس را تغییر دهد.
  5. جلوگیری از خوردن الکل: در روزهای اول پس از بوتاکس، بهتر است الکل مصرف نکنید. الکل ممکن است باعث عروق‌بستگی شود و تأثیرات بوتاکس را کم کند.
  6. جلوگیری از قرار گرفتن در معرض حرارت یا نور مستقیم خورشید: در روزهای اول پس از بوتاکس، سعی کنید منطقه درمان شده را در معرض حرارت یا نور مستقیم خورشید قرار ندهید. این کار ممکن است باعث تحریک پوست شود و ماندگاری بوتاکس را کاهش دهد.

چگونه از افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس جلوگیری کنیم؟

در وهله اول سعی کنید پزشک خود را با دقت انتخاب کنید. افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس اغلب به دست کسی اتقاق می افتد که مهارت کافی برای این کار را ندارد. شما فقط باید تحت نظارت پزشک متخصص این کار را انجام دهید.

قبل از درمان، اگر در طول 4 ماه گذشته تزریقی انجام دادید، حتماً به پزشک خود بگویید.

همچنین در صورت استفاده از دارو، اطلاع دهید خصوصاً:

  • شل کننده های عضلات
  • داروهای خواب آور
  • رقیق کننده های خون
  • داروی آلرژی

پزشک همچنین باید در مورد سابقه پزشکی شما سوال کند و به طور کامل مطلع باشد. افرادی که بیماری های پزشکی مانند جراحی صورت یا سابقه فلج بل دارند ممکن است بعد از تزریق چروک دچار افتادگی پلک شوند. سن شما، آسیب دیدگی در برابر نور خورشید و سایر عوامل سبک زندگی نیز می تواند بر نحوه پاسخ شما به درمان تأثیر بگذارد.

پس از درمان، از مالیدن یا ماساژ صورت خود به مدت یک روز کامل خودداری کنید. این به شما کمک می کند تا از گسترش دارو به خارج از ناحیه تزریق شده جلوگیری شود.

چگونه از افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس جلوگیری کنیم؟

سخن آخر

بوتاکس کاربردهای آرایشی و پزشکی دارد. در حقیقت با تزریق بوتاکس چین و چروک ها کاهش می یابد و به درمان برخی اختلالات مربوط به سیستم عصبی و عضلانی کمک می کند.

اگر کسی قصد تزریق بوتاکس را دارد، بهتر است با یک متخصص در این زمینه در مورد خطرات، هزینه ها و سایر اطلاعات مهم مشورت کند.

در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد بوتاکس می توانید با مشاوران متخصص ما در مرکز مشاوره تاپ کلینیک تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت کنید و از خدمات مشاوره رایگان ما نیز بهرمند شوید.

09394216199

سوالات متداول درباره بوتاکس

بوتاکس چیست؟

از نظر علمی BOTOX Cosmetic یک پروتئین خالص است که از باکتری Clostridium botulinum ساخته شده است. در هر روش درمانی، این سموم بسیار خالص از طریق یک سری تزریق کوچک در مناطقی از پوست که چین و چروک و سایر علائم پیری دارند، تجویز می شوند. آنها در کاهش سرعت عضلات که به طور مداوم منقبض می شوند بسیار موثر هستند، در نتیجه خطوط افقی پیشانی، خطوط اخم عمودی، خطوط پنجه کلاغی و سایر چین و چروک ها را به طور موقت کاهش داده و از بین می برند.

ماندگاری بوتاکس چقدر طول می کشد؟

انجام بوتاکس نسبتاً سریع است و فرآیند تزریق فقط 10 دقیقه طول می کشد. ماندگاری آن چقدر خواهد بود، با توجه به اهداف و مناطقی که تزریق می شود، کمی متفاوت است.

اثرات تزریق بوتاکس تا چه مدت طول می کشد؟

این اثرات تا چهار ماه طول خواهد کشید، به این معنی که تزریق منظم برای بهترین نتیجه توصیه می شود. پس از حدود چهار ماه بدون تزریق، ممکن است خطوط اخم و چین و چروک به تدریج به حالت قبل از درمان خود برگردند.

آیا تزریق بوتاکس برای مردان پاسخگو است؟

کاملا! امروزه تعداد مردان تحت درمان های زیبایی چند برابر شده است. زنان و مردان برای درمان های متفاوت از جمله خطوط پیشانی و خطوط اخم از بوتاکس به طور گسترده استفاده می کنند.

دسته‌بندی نشده



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹