افتادگی پلک

افتادگی پلک یک مشکل است که پلک بالایی که به دلایل مختلفی روی چشم می افتد و در برخی موارد روی بینایی هم تاثیر می گذارد.افتادگی پلک ها

اگر دنبال راهکاری برای پیشگیری از افتادگی پلک یا علل آن و آشنایی با درمان های  مختلف این مشکل هستید ما در این مطلب به طور کامل به سوالات شما جواب داده ایم پس تا آخر با ما باشید.

علل افتادگی پلک چشم کدام اند؟

افتادگی پلک ها که به پتوز معروف است در بیشتر موارد قابل درمان هستند. از علت های افتادگی پلک می توان به موارد زیر اشاره کرد.

علت افتادگی پلک چشم:

پتوز مادرزادی

در نوزادان تازه متولد شده به دلیل مشکل رشدی در عضله ای که پلک فوقانی را محافظت می کند دچار افتادگی می شود. این افتادگی در 70 درصد موارد تنها دریک چشم رخ می دهد.

اگر پلک افتاده درمان نشود روی بینایی کودک تاثیر می گذارد پس بهتر است این مشکل هر چه زودتر برطرف شود.

افزایش سن و پیری

افزایش سن و پیری از رایج ترین علت افتادگی پلک است و هر دو چشم را تحت تاثیر قرار می دهند.

پتوز سالخوردگی در اثر طولانی مدت گرانش زمین به وجود می آید همچنین افزایش سن نیز موجب کش آمدن بافت تاندون پلک می گردد.

میاستنی گراویس

میاستنی گراویس باعث ضعف عضلات پلک و افتادگی آن می شود البته این عارضه یک اختلال نادر است. این عارضه در برخی موارد علاوه بر پلک، روی عضلات صورت و حتی بازوها و پاها و سایر قسمت های بدن باعث ضعف عضلات می شود.

بیماری های عضلانی

افتادگی پلک می تواند به دلیل یک بیماری ارثی به نام دیستروفی عضلانی اوکولوفارنژال باشد. این بیماری بر حرکت چشم ها تاثیرمی گذارد.

مشکلات عصبی

مغز کنترل عضلات چشم را بر عهده دارد و در صورتی که مشکلی برای آن پیش بیاید ممکن است باعث افتادگی پلک یا پتوز شود. آسیب های مغزی مانند سکته مغزی، تومور مغزی، آسیب عصبی مربوط به دیابت بلند مدت می توانند باعث این عارضه شوند.

یکی دیگر از علل پتوز ناشی از سندروم هورنز است که باعث ایجاد کوچک شدن مردمک به صورت غیر طبیعی می شود.

مشکلات چشم

در برخی موارد به علت مشکلات جانبی چشم از جمله عفونت، تومور داخل حفره چشم یا ضربه به چشم ممکن است افتادگی پلک چشم رخ دهد.

پتوز مادرزادی

راه‌های پیشگیری و کاهش افتادگی پلک

عموما برای پیشگیری از افتادگی پلک باید از 26 سالگی شروع کرد اما اگر از این سن بالاتر هستید بازهم نگران نباشید چراکه هیچگاه دیر نیست.

برای پیشگیری از افتادگی پلک باید:

• زیاد در معرض نور آفتاب قرار نگیرید و حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.
  • در روزهای آفتابی از کلاه و عینک استفاده کنید.
  • به مدت طولانی در نیمه شب تلویزیون نگاه نکنید.
  • برای مطالعه در شب به مدت طولانی از از نور مصنوعی استفاده نکنید.
  • با نور زیاد مطالعه نکنید.
  • بعد از غروب، زودتر بخوابید.
  • تغذیه مناسب داشته باشید.

تاثیر تغذیه نامناسب روی افتادگی پلک چیست؟

تغذیه نامناسب روی افتادگی پلک تاثیر دارد به طوری که مصرف غذاهای سنگین در آخر شب، غذاهای بیش از اندازه پرچرب، پر نمک و ترش روی التهاب دور چشم و در نهایت افتادگی آن تاثیر گذار است. بی احتیاطی در مورد غذا را اگر ادامه دهید بعد از مدتی دچار افتادگی پلک می شوید.

بهترین سن برای انجام عمل جراحی پلک

سن برای انجام عمل جراحی پلک زیاد مد نظر نیست و هر زمانی که جراح تشخیص دهد که فرد کاندید مناسبی برای این عمل هستید می توانید جراحی را انجام دهید.

بیشتر متقاضیان جراحی پلک بین 35 تا 60 سال هستند. در بعضی مواقع ممکن است افتادگی پلک مادرزادی بوده و در سن پایین تر عمل آن انجام شود.

سن جراحی پلک

عوارض افتادگی پلک چشم چیست؟

افتادگی پلک علاوه بر اینکه روی زیبایی تاثیر گذار است روی مشکلات جسمی نیز تاثیر گذار است و اگر درمان نشود یک سری عوارض از لحاظ سلامتی برایتان ایجاد می کند.

این عوارض شامل:

• فرد مبتلا به افتادگی پلک اگر تاری دید نیز داشته باشد مدام باید چشمان خود را جمع کند که نهایت این کار به عضلات چشم آسیب زده و باعث چروک شدن دور چشم می شود.
  • یا اگر فردی بر اثر انسداد بینایی سر خود را به عقب ببرد دچار کشیدگی عضلات گردن می شود.
  • افتادگی پلک روی ظاهر افراد نیز تاثیر می گذارد.
  • افتادگی پلک به مدت یک روزیا یک ساعت در روز نشانه مشکل جدی پزشکی است.
  • دائم بالا کشیدن ابروها برای بینایی سبب بروز سر درد می شود.

عواملی که افتادگی پلک را تشدید می کنند

عوامل مختلفی وجود دارد که افتادگی پلک را تشدید می کند.

این عوامل شامل:

• افزایش سن
  • زمینه ارثی
  • بیماری دیابت
  • سکته یا تومور مغزی
  • دستروفی عضلانی
  • فلج فیبرهای عصبی
  • جراحی چشم همچون جراحی آب مروارید

علت افتادگی پلک

راه های درمان افتادگی پلک چشم

درمان افتادگی پلک به دو صورت جراحی و غیر جراحی انجام می گیرد. توجه داشته باشید که استفاده از هر کدام از روش ها طبق نظر پزشک انجام می گیرد.

انواع روش درمان افتادگی پلک شامل:

• روش جراحی( بلفاروپلاستی)
  • روش غیر جراحی( پلاسما تراپی)

روش جراحی افتادگی پلک یا بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی یک نوع جراحی زیبایی پلک است که برای جوانسازی و بهبود ظاهر پلک ها انجام می گیرد.

این جراحی به صورت سرپایی و با بی حسی موضوعی انجام می گیرد. طی این جراحی، جراح پوست را برش و چربی های اضافی آن را خارج می کند.

این جراحی همانند سایر جراحی ها دارای یک سری عوارض است که البته با انتخاب یک جراح ماهر می توانید آن ها را به حداقل برسانید.

جراحی پلک بالا

روش غیرجراحی پلک با پلاسما تراپی

روش غیر جراحی با استفاده از لیزر پلکسر انجام می شود که از بروزترین روش های موجود برای جوانسازی پوست است. پلاسما جت هیچ گونه عارضه خطرناکی ندارد.

این به فاصله بسیار کم از سطح پوست، نقاط ریزی را می سوزاند. این سوزانده شدن هیچگونه جای اسکاری را روی پوست به جا نمی گذارد.

این عمل باعث تبخیر لایه های عمقی پوست می شود و پوست را جمع می کند. این روش بدون جراحی و بدون هیچگونه جای زخم و اسکار است.

درمان افتادگی پلک چشم با داروهای گیاهی

با استفاده از برخی عصاره و دارو های گیاهی  نیز میتوان  افتادگی پلک چشم را درمان کرد، مانند بابونه، استفاده موضعی از چای کیسه‌ای بابونه به علت اینکه یک ضد التهاب عالی است، برای رفع این مشکل افتادگی پلک بسیار موثر است. فقط کافی که شب قبل دو عدد چای کیسه‌ای را در فریزر بگذارید و صبح روز بعد به مدت ۲۰ دقیقه روی پلک‌های خود قرار دهید. همچنین میتوانید گل بابونه را با آب و خیار در دستگاه مخلوط‌کن ترکیب کرده و از خمیر بدست آمده روی پلک‌های خود استفاده نمایید.

از ترکیب جو، عسل و تخم مرغ برای درمان موضعی افتادگی پلک نیز غافل نشوید. همچنین ژل آلوئه‌ورا نیز با قدرت آبرسانی بالایی که دارد می‌تواند به استحکام پلک‌ها کمک کند.

درمان افتادگی پلک چشم با طب سنتی

از نظر متخصصان طب سنتی علاوه بر داروهای گیاهی، ماساژ و طب سوزنی نواحی اطراف چشم و پلک نیز در رفع افتادگی پلک بسیار موثر است. روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و روغن نارگیل به‌دلیل خاصیت آبرسانی، ضد التهابی، جوانسازی و سفت‌کنندگی خود می‌توانند به روند درمان این مشکل کمک کنند. امروزه در بازار کرم‌های موضعی زیادی موجود هستند که فرمولاسیون گیاهی آن‌ها تحت نظر متخصصان طب سنتی به تدریج برای رفع افتادگی پلک ه موثر میباشد.

درمان افتادگی پلک بدون جراحی

تا اینجا با علت های افتادگی پلک و راه های درمان آن آشنا شدید. توجه داشته باشید که روش های درمانی مختلفی برای درمان افتادگی پلک وجود دارد و بهترین درمان را جراح با توجه به شرایط بیمار انتخاب می کند.

در صورتی که می خواهید افتادگی پلکتان را برطرف کنید می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و از راهنمایی های مشاوران ما در این زمینه استفاده کنید.

سوالات متداول افتادگی پلک

آیا پف پلک چشم نشانه بیماری خاصی است؟

پف زیر چشم نشانه بیماری خاصی نیست ولی گاها مکن است به دلایل کم کاری تیرویید، اختلالات کلبه و کبد باشد.

بعد از عمل زیبایی پلک چه شرایطی را باید رعایت کرد؟

بهتر است مراقبت هایی را که پزشک توصیه می کند را رعایت کنید و از فعالیت های سنگین به مدت یک ماه خودداری کنید.

آیا برطرف کردن افتادگی پلک با پلکسر دردناک است؟

خیر، این روش بدون درد و عارضه است.

آیا برای برطرف کردن پف پلک از لیزر استفاده می کنند؟

خیر، پف پلک با لیزر برطرف نمی شود.