بازگشت حس بویایی پس از جراحی بینی

بازگشت حس بویایی پس از جراحی بینی

جراحی زیبایی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی در میان آقایان و بانوان به شمار می رود. فرد پس انجام جراحی، معمولا در فواصل زمانی معین توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار گرفته و روند بهبودی او، به وی اطلاع داده می شود.

عدم مشاوره و نداشتن آگاهی نسبت به فرآیند جراحی و عارضه های احتمالی، عموما باعث ایجاد نوعی دلهره و استرس در افراد شده و آن ها را نسبت به نتیجه نهایی جراحی نا امید میسازد.

یکی از مسائلی که معمولا ذهن افراد را به خود درگیر میکند، مدت زمان بازگشت حس بویایی پس از جراحی زیبایی بینی می باشد که در این مقاله، به توضیح آن خواهیم پرداخت.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

دلایل ایجاد تغییر در حس بویایی پس از جراحی بینی

یکی از اصلی ترین دغدغه های افراد برای انجام جراحی زیبایی بینی، اطلاع از تاثیر جراحی بینی بر حس بویایی و عارضه های احتمالی آن است. برای توضیح این موضوع باید اشاره کنیم، انجام جراحی بینی طبیعتاً باعث ایجاد تورم در اعصاب بینی شده و در اثر این تورم محفظه های انتهای بینی برای مدت زمان محدودی بسته می شوند.

در نتیجه کاهش نسبی حس بویایی فرد پس از انجام جراحی بینی، یک امر طبیعی محسوب می شود. این تغییر در حس بویایی تنها در مواقعی باعث ایجاد ایجاد نگرانی در افراد میگردد، که فرد از انجام مشاوره برای اطلاع از نتایج احتمالی و روند جراحی سر باز زده و اطلاعی راجع به این موضوع نداشته باشد.

در صورتی که فرد با آگاهی و اطلاع قبلی نسبت به انجام جراحی بینی اقدام نماید، به هیچ عنوان در دوره نقاهت، دچار ترس و استرس نخواهد شد.

دلایل ایجاد تغییر در حس بویایی پس از جراحی بینی

حس بویایی تا چه مدت بعد از جراحی بینی باز میگردد؟

مدت زمان بازگشت حس بویایی بعد از عمل جراحی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته و در بیشتر اوقات به میزان ترشحات و التهاب بافت های درونی بینی بستگی دارد. جزئیات مربوط به تغییر حس بویایی، معمولا در جلسات معاینه بعد از عمل به بیمار اطلاع داده می شود.

ضعیف شدن حس بویایی فرد در صورتی که ناشی از گرفتگی بینی با لخته های خون باشد، عموما با شستشوی بینی برطرف شده و در صورتی که کاهش حس بویایی ناشی از تورم بافت های بینی باشد در برخی موارد میتواند تا شش ماه، به طول بیانجامد.

بازه زمانی بهبود عارضه های مربوط به جراحی بینی مانند رفع تورم، جای کبودی و بازگشت حس بویایی 6 هفته تا 6 ماه می باشد لازم به ذکر است در موارد بسیار کمی بازگشت حس بویایی فرد در زمان اعلام شده، توسط جراح اتفاق نیفتاده و فرد در این مواقع لازم است، از انجام راهکارها و تجویزات خودسرانه و بدون اطلاع پزشک به طور کامل خودداری کرده و در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه نماید.

عوامل موثر در بازگشت حس بویایی

  • عدم استفاده از غذاهای سرد و شیرینی تا 24 ساعت پس از جراحی بینیعوامل موثر در بازگشت حس بویایی
  • استراحت زیاد و آشنایی با طریقه صحیح خوابیدن در دوره نقاهت
  • مصرف کم نمک در دوره نقاهت
  • مصرف فراوان نوشیدنی در دوره نقاهت
  • عدم انجام ورزش‌ های سنگین و طولانی

تاثیر اشتباهات پزشکی در مشکلات بویایی

تاثیر عملکرد جراح زیبایی بر حس بویایی فرد در طول جراحی غیرقابل انکار بوده و تنها راه جلوگیری از بروز این قسم از اختلالات، انجام جلسات مشاوره و تحقیق در زمان انتخاب جراح زیبایی است. چرا که تخصص و تجربه پزشکی جراح از نکات تاثیرگذار و مهم در نتیجه عمل جراحی محسوب می شود.

البته اهمیت انتخاب جراح زیبایی، تنها به مشکلات بویایی محدود نشده و عارضه هایی نظیر موارد زیر می تواند داشته باشد:

خروپف‌ های بلند، آپنه خواب، اختلال تنفسی، سردرد و گاها میگرن از پیامدهای رایج جراحی ناموفق بینی

بیشترین احتمال کاهش حس بویایی

در حالت کلی متخصصان معتقدند، هر چه بینی فرد کوچک‌ تر باشد، احتمال ایجاد اختلالات تنفسی و بویایی بیشتر خواهد بود. این مسئله در جلسات مشاوره قبل از عمل برای فرد به طور کامل تشریح شده و عارضه های احتمالی جراحی بینی در دوره های مختلف به او گوشزد می شود.

بیشترین احتمال کاهش حس بویایی

شیوه درمان اختلالات بویایی

همانطور که اشاره شد، در صورتی که عارضه های احتمالی جراحی بینی ناشی از اشتباه جراح زیبایی نبوده و به صورت طبیعی در دوره نقاهت پدید آمده باشد، به سادگی در مرور زمان قابل رفع شدن خواهد بود. در این موارد برای اظهارنظر دقیق و بررسی ساختمان تنفسی معمولا. عکس‌ برداری از بینی توسط پزشک به فرد پیشنهاد می شود.

بعد از بررسی آزمایش توسط پزشک، در صورتی‌ که تورم و پولیپ بینی علت ایجاد اختلال بویایی باشد، پزشک با تجویز داروهای استروئیدی به‌ صورت قرص و اسپری، درمان را آغاز می‌ کند ولی در صورتی‌ که مشکلات بویایی بعد از جراحی، به‌ دلیل آسیب به عصب بویایی بافت بینی ایجاد شده باشد، در این صورت درمان اختلالات روند پیچیده تری خواهد داشت.

معمولا تاثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی، بسیار رایج بوده و ماندگاری آن در موارد بسیار محدودی اتفاق می‌ افتد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

از دست دادن بویایی بعد از عمل بینی از عوارض رایجی است که نیاز به پیگیری خاصی ندارد. هر چند حس نکردن بو یا مزه عذاب‌آور است اما باید تا زمانی که تورم بینی از بین برود صبر کرد تا حس بویایی شما به حالت عادی برگردد. همچنین شما می‌توانید از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت با متخصصین تاپ کلینیک صحبت کنید و از مشاوره های رایگان کارشناسان ما در این زمینه بهرمند شوید.


بیشتر بخوانید: سوالات متداول و رایج در مورد رینوپلاستی یا عمل بینی


سخن آخر

یکی از رایج‌ ترین عارضه های دوره نقاهت جراحی بینی، ایجاد اختلالات بویایی و تنفسی در شخص می باشد. این اختلالات در اکثر موارد، عارضه های رایجی به شمار می روند که به صورت موقت در افرادی که جراحی کرده‌ اند رخ داده و پس از گذشت مدتی برطرف خواهد شد. در این موارد برای اظهارنظر دقیق و بررسی ساختمان تنفسی معمولا عکس‌ برداری از بینی توسط پزشک مربوط پیشنهاد می شود. شما می توانید جراحی بینی خودتان را به دست جراحان متخصص ما در تاپ کلینیک بسپارید و مطمئن باشید که، به بهترین جدید ترین شیوه جراحی خواهید شد.

همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال در این زمینه میتوانید از طریق شماره زیر با کارشناسان ما تماس گرفته و از خدمات مشاوره رایگان ما بهرمند شوید.

09394216199

سوالات متداول

ایجاد اختلالات بویایی در فرد پس از جراحی بینی معمولا به چه دلایلی رخ میدهد؟

در اکثر موارد انجام جراحی بینی باعث ایجاد تورم در اعصاب و بافت های بینی شده و در اثر این تورم محفظه های انتهای بینی برای مدت زمان محدودی بسته شده و در نتیجه شاهد کاهش نسبی حس بویایی در فرد خواهیم بود.

بیشترین ریسک در جراحی های زیبایی بینی مربوط در کدام یک از موارد مشاهده می شود؟

در حالت کلی متخصصان معتقدند، هر چه بینی فرد کوچک‌ تر باشد، احتمال ایجاد اختلالات تنفسی و بویایی بیشتر خواهد بود.

رینوپلاستی



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹