عمل جراحی بینی استخوانی

عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی یک تکنیک جراحی زیبایی است که بوسیله آن می توان نواقص بوجود آمده در بینی را از بین برد. به طور معمول، بینی های استخوانی پوستی نازک و غضروف ضخیم دارند.

یکی از ویژگی های بینی استخوانی یا به اصطلاح بینی عقابی یا قوز دار پوست نازک آن است که در روند جراحی به ظرافت در تراش استخوان بینی کمک می کند تا نتیجه کار بسیار زیبا جلوه کند.

کسانی که دارای بینی های استخوانی یا قوز دار معمولاً دارای پل برآمده روی تیغه بینی خود هستند و متداول ترین علت جراحی این نوع بینی، برداشتن استخوان و حذف پل بینی است.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

روند جراحی بینی استخوانی چگونه است؟

برای جراحی بینی استخوانی با جراحی رینوپلاستی، جراح باید بینی را برش دهد تا بتواند به ناحیه استخوانی بینی دسترسی داشته باشد. بعد از اینکه پزشک به ناحیه استخوانی دسترسی پیدا کرد، ناحیه استخوانی برش داده شده و قسمت اضافی آن خارج می شود و پس از آن کنارهای بینی به پوست نزدیک شده و بخیه مربوطه توسط جراح متخصص زده می شود.

با این وجود هر بینی نوع و نتیجه عمل خود را دارد و با توجه به تشخیص پزشک، جراحی رینوپلاستی به دو شکل باز و بسته انجام می شود.

روند جراحی بینی استخوانی چگونه است؟

جراحی بینی به روش باز

معمولاً در جراحی به روش باز، بیمار تغییرات بسیاری را در بینی خود می خواهد به وجود آورد و بینی باید بیشتر تراش داده شود. پس جراح باید بر روی تیغه های بینی و پره های آن برش کاملی انجام دهد تا به تمام قسمت ها و شکل بینی دسترسی داشته باشد تا بتواند به راحتی روی آن جراحی لازم را انجام دهد.

یکی از ویژگی های بارز جراحی بینی به روش باز این است که جراح اشرافیت کافی به غضروف و ساختار بینی دارد و می تواند با تسلط کامل و کافی جراحی را انجام دهد و بر اساس همین موضوع می توان گفت که دقت جراحی بسیار بالاتر از سایر جراحی ها است.

جراحی بینی به روش بسته

در روش جراحی بینی به روش بسته بر خلاف جراحی به روش باز هیچ برشی بر روی بینی ایجاد نمی شود و تمامی برش های مربوط به جراحی از داخل بینی ایجاد می شود و غضروف و استخوان بینی بعد از آن جدا می شود.

از ویژگی های بارز این روش این است که شما برشی بر روی بینی خود ندارید و باعث کبودی و تورم کمتر نسبت به روش باز خواهد بود. به همین علت بهبودی شما در مدت زمان کمتری انجام خواهد پذیرفت و نقاهت کوتاه تر و شروع به فعالیت دوباره زودتری خواهید داشت.

فیلم جراحی بینی استخوانی

بهترین مدل جراحی بینی استخوانی

یکی از متداول ترین و مهم ترین سوالاتی که بیشتر افرادی که تصمیم به جراحی بینی دارند، این است که بهترین مدل جراحی بینی استخوانی کدام است و می توان با این جراحی بهترین نتیجه را داشت یا نه!

باید برای پاسخگویی به این سوالات چندین نکته مهم را در نظر بگیریم تا به پاسخ روشن و قابل درک برسیم.

اول اینکه باید بدانیم هرکس که از یک جراحی نتیجه گرفت ما هم می توانیم همان نتیجه را بگیریم، پس بهترین مدل آن نیست که همه به سمت آن می روند و می خواهند عمل کنند. بلکه با توجه به شرایط هرفرد و آناتومی بدن او جراحی می تواند توسط جراح متخصص تعیین شود.

برای مثال، برای برخی افراد جراحی رینوپلاستی باز نتیجه بهتری دارد و برای افراد دیگر بهتر است از جراحی به روش بسته استفاده شود. یا گاهی اوقات باید به شکل صورت توجه کرد و جراحی را نسبت به آن انجام داد. مانند اینکه برخی افراد صورت کشیده ای دارند و برخی نیز صورت چاق. با در نظر گرفتن شرایط و حالت محتلف صورت این افراد بهترین مدل جراحی توسط پزشک تعیین می شود.

از این رو می توان گفت برای مثال، مدل بینی عروسکی برای برخی افراد زیبا و بهترین نما را دارد اما در افراد دیگر می تواند زیبایی را از آنها گرفته و در صورت این افراد نامناسب و نازیبا باشد. پس معیار انتخاب هر فرد دانستن نکات قابل توجه در صورت و نشانه های فردی است.

در موارد دیگر نیز با توجه به شکل بینی و آناتومی آن نمی توان هر نوع بینی را برای فرد در نظر گرفت. چرا که شکل کلی بینی این امکان را فراهم نمی کند که پزشک بتواند هر مدل مورد نظر شما را برایتان ایجاد و جراحی کند.

همواره این مساله را در نظر بگیرید که شکل بینی شما با چهره شما متقارن باشد و بتواند نمای کلی زیبایی به صورت و چهره شما بدهد. پس برای مشخص شدن بهترین مدل بینی یک یا چند جلسه مشاوره ای با جراح متخصص خود داشته باشید.

بهترین مدل جراحی بینی استخوانی

طول مدت جراحی بینی استخوانی

معمولاً بیشتر و عمده جراحی ها نمی توانند زمان معینی را داشته باشند، پس می توان گفت جراحی بینی یا رینوپلاستی زمان مشخصی ندارد. این امر به دلیل ساختار بینی و تغییرات آن و نوع جراحی چه به صورت باز و چه به صورت بسته بستگی دارد.

اما به طور میانگین می توان گفت بین 1 الی 2 ساعت برای جراحی زمان نیاز است. همچنین اگر بیمار مشکل خاصی بعد از جراحی نداشته باشد می تواند مرخص شده و دوره نقاهت خود را در خانه به سر ببرد.

ویژگی های بهترین جراح بینی استخوانی

انتخاب یک جراح با تجربه اولین اقدامی است که شما قبل از جراحی بینی استخوانی باید انجام دهید. زیرا جراحی که به دست پزشک متخصص و ماهر انجام گیرد بسیار کمتر دچار اشتباه و عوارض خواهد بود و در نتیجه بیمار نیازی به جراحی ترمیمی و… نخواهد داشت. در ادامه ویژگی های بهترین جراح بینی استخوانی را شرح داده ایم:

  • داشتن تخصص و تسلط کافی نسبت به جراحی های بینی
  • داشتن سابقه پزشکی خوب
  • داشتن تخصص در زمینه جراحی های پلاستیک
  • مشاوره دلسوزانه به بیمار
  • داشتن وجدان و اخلاق حرفه‌ ای
  • داشتن صبر و حوصله زیاد برای پاسخگویی به همه سوالات مراجعه کنندگان
  • اولویت قرار دادن سلامت بیماران
  • تسلط کافی و کامل بر جزئیات جراحی

جراحان تاپ کلینیک با 13 سال سابقه درخاشن در زمینه جراحی های زیبایی همه ویژگی های ذکر شده را دارا هستند.

عمل بینی استخوانی با لیزر

اول باید به این سوال پاسخ دهیم که جراحی بینی استخوانی با لیزر امکان پذیر است یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم جراحی بینی استخوانی با لیزر امکان پذیر نیست. این امر بخاطر این است که جراحی بینی با لیزر هیج تغییری در بینی نمی دهد و برای بینی های استخوانی به هیچ وجه مناسب نیست. لیزر فقط جنبه تبلیغاتی داشته و بیشتر برای ترمیم پوست روی بینی و از بین بردن جوش و آکنه می تواند پاسخ دهند.

علت قوز و برآمدگی بینی چیست؟

در بینی های استخوانی علل به وجود آمدن قوز و برآمدگی بینی می تواند به دو علت بستگی داشته باشد یک عوامل ارثی و دو عوامل محیطی

عوامل ارثی

داشتن بینی استخوانی می تواند به عوامل ژنتیکی و مادرزادی ربط داشته باشد که فرد با رسیدن به سن بلوغ و رشد کردن بینی بزرگی را در چهره خود داشته باشد.

عوامل محیطی

عوامل مختلفی می تواند بر روی قوز و  برآمدگی بینی نقش داشته باشد. عواملی مانند تصادف یا ورزش های مختلف مانند ورزش های رزمی که منجر به شکستگی بینی شوند. اگر چنین مشکلاتی ایجاد شد، می توانند برای فرد مشکلات تنفسی و ظاهری را نیز به همراه داشته باشند.

علت قوز و برآمدگی بینی چیست؟

اقدامات قبل از جراحی بینی استخوانی

همانطور که می دانید و ما در مقالات این سایت به این موضوع اشاره کرده ایم که برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید یک سری اقدامات انجام دهید.

این اقدامات به شرح زیر هستند:

  • انتظارات خود را قبل از جراحی بینی حتما با پزشک در جریان بگذارید.
  • اگر سابقه بیماری یا جراحی دارید حتما در جلسه مشاوره آن را با جراح در میان بگذارید.
  • قبل از جراحی، جراح یک سری آزمایش را برای شما تجویز می کند، حتما آزمایش ها را به موقع انجام دهید و در اختیار پزشک قرار دهید.
  • برای جلوگیری از افزایش خونریزی در روز جراحی، از 2 هفته قبل دارو های انعقاد کننده خون مانند آسپرین و بروفن را مصرف نکنید.
  • برای اکسیژن رسانی بهتر به بدن از 14 روز قبل از دخانیات و مشروبات الکلی استفاده نکنید.
  • در روز جراحی و برای عمل، ناشتا باشید.
  • خانم ها در روز جراحی از هیچ گونه مواد آرایشی روی صورت خود استفاده نکنند.
  • آقایان در روز جراحی، ریش و سبی خود را باید زده باشند.
  • حتما از یک نفر بخواهید که در روز جراحی با شما باشد.

مراقبت های بعد از عمل بینی استخوانی

برای نتیجه بهتر و کم شدن دوره نقاهت حتما راهنمایی و دستورات جراح را مد نظر داشته باشید.

از جمله مراقبت هایی که برای بعد از عمل بینی رعایت کنید شامل موارد زیر است:

  • از کمپرس یخ برای کاهش تورم و کبودی استفاده کنید.
  • برای کاهش درد و تورم، داروهای تجویز شده توسط جراح را به موقع مصرف کنید.
  • مصرف نمک و ادویه را برای کاهش تورم، کاهش دهید.
  • در هنگام خوابیدن مواظب باشید که بینی با بالش تماس نداشته باشد. بهترین حالت برای خوابیدن حالت طاق باز یعنی به پشت خوابیدن است.
  • مخاط بینی را تحت فشار قرار ندهید برای اینکار تا دو هفته از عطسه و فین کردن خودداری کنید.
  • در هفته های اول بعد از جراحی از غذاهایی که نیاز به جویدن دارند استفاده نکنید.
  • در هنگام مسواک زدن از مسواک نرم استفاده کنید و به لب بالایی خود فشار وارد نکنید.
  • حداقل تا یک ماه بعد از جراحی بینی از عینک استفاده نکنید و اگر مشکل بینایی دارید از لنز استفاده کنید.
  • مصرف دخانیات و مشروبات الکلی روند بهبودی را کند می کند پس تا دو هفته از مصرف آن ها خودداری کنید.

عوارض جراحی بینی استخوانی

عوارض جراحی بینی استخوانی

در هر جراحی شاهد عوارضی خواهید بود اما جراحی بینی به طور کامل جزو کم خطرترین جراحی ها به شمار می آید. برخی از مشکلاتی که بعد از جراحی می تواند ایجاد شود و در دیگر جراحی ها نیز وجود دارد، واکنش به داروهای بی حسی و بی هوشی، خونریزی، عفونت، تجمع خون زیر پوست است.

انتخاب یک جراح متخصص و خوب می تواند تمامی عوارض را به حداقل رسانده و نتیجه مطلوبی برای فرد داشته باشد.

البته مراقبت های فرد هم قبل و هم بعد از جراحی می تواند دوره نقاهت و نتیجه گیری مطلوب تری را برای فرد داشته باشد و کمک شایانی به او در بهبودی سریع کند.

عوارض کوتاه مدتی که بعد از جراحی بینی استخوانی ایجاد می شود عبارتند از:

  • درد بعد از جراحی: بخاطر تراشیده شدن غضروف و استخوان کاملاً طبیعی است که ناحیه جراحی شده همراه با درد باشد. اما این مشکل با مصرف مسکن ها یا تزریق آن ها کاملاً قابل کنترل است.
  • تورم: بعد از جراحی معمولاً در روزهای ابتدایی در ناحیه چشم و بینی ورم اتفاق می افتد اما بعد از گذشت 2 هفته رفته رفته التهابات در چشم و بینی کاهش می یابد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب حدوداً یک سال زمان نیاز است.
  • کبودی: این عارضه بیشتر در قسمتی که جراحی در آن صورت گرفته است یعنی استخوان بینی اتفاق می افتد و بیشتر در قسمت زیر چشم می توان کبودی را دید که بعد از گذشت حداقل 10 روز رفته رفته شدت آن کاهش می یابد و کامل از بین می رود.

آیا جراحی بینی استخوانی برگشت پذیر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بعد از جراحی رینوپلاستی یا جراحی بینی استخوانی به ندرت این امر اتفاق می افتد، ولی نباید به هیچ وجه بعد از جراحی به بینی ضربه ای وارد شود و برای این کار می شود از گارد های مخصوص بینی استفاده کرد.

همچنین برای بهبودی کامل بر روی بینی خود چسب بزنید و به پهلو نخوابید. چسب را تا بهبودی کامل به همراه داشته باشید. اگر کسی هستید که با کامپیوتر یا در حالت نشسته کار می کنید حتما از چسب استفاده کنید.

رعایت تمام نکات گفته شده توسط پزشک متخصص می تواند منجر به کوتاه شدن طول مدت نقاهت و رسیدن به نتیجه مطلوب شود.

آیا جراحی بینی استخوانی برگشت پذیر است؟

جمع بندی

در این مطلب به طور کامل در مورد عمل جراحی بینی استخوانی صحبت کردیم، توجه داشته باشید که برای کاهش عوارض ناشی از جراحی بینی استخوانی حتما باید از یک جراح معتبر در این زمینه مشورت بگیرید و این جراحی را نیز نزد یک جراح متخصص انجام دهید که ما در این مقاله شما را با ویژگی های بهترین جراح بینی استخوانی نیز آشنا کردیم.

جراحان تاپ کلینیک با چندین سال سابقه در  زمینه جراحی های زیبایی توانسته اند رضایت مشتریان را جلب کنند، همین حالا از طریق شماره زیر با بهترین جراحان زیبایی تهران تماس بگیرید.

09394216199

سوالات متداول جراحی بینی استخوانی

آیا جراحی بینی استخوانی با لیزر امکان پذیر است؟

خیر، جراحی بینی استخوانی با لیزر امکان پذیر نیست.

آیا جراحی بینی استخوانی با گوشتی متفاوت است؟

تنها تفاوت آن ها در این است که در بینی استخوانی دسترسی به غضرف ها راحت تر است و پوست نازک است.

مدت زمان جراحی بینی استخوانی چقدر است؟

مدت زمان جراحی بینی استخوانی به ساختار بینی و نوع جراحی بستگی دارد ولی در کل این جراحی بین 1 الی 2 ساعت زمان می برد.

رینوپلاستی



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹