هر آنچه باید در خصوص عمل بای پس معده بدانید


یکی از جراحی های لاغری که دائمی است و بعد از عمل دیگر برگشت پذیر نمی باشد، عمل جراحی بای پس معده می باشد. ما در این مقاله از تاپ کلینیک قصد داریم عمل بای پس معده را با تمامی جزئیات چون کاندید های این عمل، مزایا و معایب و مراقبت ها بعد از عمل را برای شما ارائه دهیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

منظور از جراحی بای پس معده چیست؟

یکی از جراحی های لاغری که با روش لاپاراسکوپی انجام می شود، عمل بای پس معده می باشد. این عمل نیز مانند جراحی اسلیو معده، در افرادی انجام می شود که چاقی مفرط دارند یا به اصطلاح از شاخص توده بدنی 40 یا بالا تر برخوردار هستند.

اقداماتی که در این عمل انجام می شود، سبب کوتاهی مسیر عبوری مواد غذایی از مری تا روده می شود. بنا به چنین دلایلی به این جراحی بای پس یا به فارسی میانبر معده می گویند. در این عمل از حجم معده کاسته می شود و بدون این که در حین غذا خوردن معده پر شود، غذا به روده می رسد. این عمل لاغری موجب بر سیری زودرس و دفع مواد غذایی سریع می شود. در ادامه به کاندید های این عمل می پردازیم.

چه کسانی برای عمل بای پس معده مناسب هستند؟چه کسانی برای عمل بای پس معده مناسب هستند؟

پونزهر فردی که چاق است، قادر نیست به انجام این عمل اقدام کند. انجام بای پس معده به برخی شرایط بستگی دارد که آن شرایط به شرح زیر است:

  • افرادی که دچار چاقی مفرط شده اند و شاخص توده بدنی یا همان شاخص بی ام آی آن ها فرا تر از چهل می باشد.
  • افرادی که از شاخص بی ام آی 35 یا بالا تر از آن برخوردار هستند و حداقل دو بیماری حاصله از چاقی چون فشار خون بالا و دیابت را در خود دارند.
  • افرادی که توانایی این را ندارند با رژیم غذایی، وزنی سالم داشته باشند.

نحوه انجام عمل بای پس معده

اصلی ترین هدف از انجام این عمل لاغری، این است که شخص بیمار میزان کمتری از کالری را از مواد غذایی دریافت کند. در ادامه مراحل انجام این عمل را برای شما اشاره کرده ایم.

  1. مرحله اول: ایجاد برش در معده و تقسیم معده به دو بخش

در دریچه بین مری و معده، در فاصله مشخصی، در اطراف معده برشی زده می شود. برش زده شده سبب تقسیم معده به دو قسمت بزرگ و کوچک می شود. این برش ها بوسیله منگنه های خاص یا استاپلر انجام می گردد. این منگنه ها به نوعی عمل می کنند که علاوه بر برش، در همان زمان بافت برش خورده را بخیه می کند.

  1. مرحله دوم: میانبر زدن معده

چون دیگر معده مورد برش قرار گرفت، حال بیمار دارای دو معده می باشد. معده کوچک به مری وصل است و معده بزرگ به دوازدهه روده وصل می باشد. چون روده بزرگ به مری وصل نیست، دیگر غذایی وارد آن نمی شود. غذایی که خورده می شود، فقط وارد معده کوچک می شود. در این صورت معده بزرگ دور زده یا به اصطلاح بای پس می شود.

  1. مرحله سوم: اتصال روده به کیسه کوچک معده

در این مرحله به اندازه کمی بعد از دوازدهه، روده باریک بریده شده و به معده کوچک وصل می شود. در این صورت غذایی که به معده کوچک وارد می شود، سپس می تواند وارد روده شود.

  1. مرحله آخر: اتصال سر آزاد دوازدهه به روده

با این که در این عمل از بخش بزرگ روده دور زده می شود، ولی به این معنا نیست که آن از دستگاه گوارش کاملا حذف می شود. غذای وارد شده به معده باید با شیره معده ترکیب گردد تا بتواند به درستی غذا را هضم کند. در این صورت سر آزاد دوازده به پهلوی روده باریک وصل می شود تا غذا بتواند هضم شود.

مزایا عمل بای پس معدهمزایا عمل بای پس معده

  • در کمترین زمان ممکن، لاغری را برای شخص بیمار می بخشد.
  • مقدار غذایی که شخص بیمار استفاده می کرد را برای بیمار محدود می کند.
  • در برخی شرایط سبب افزایش انرژی در شخص می شود.
  • با این عمل با توجه به تغییراتی که بر روی هورمون ها چون گریلین ایجاد می شود، باعث می شود شخص بیمار اشتهای کمتری داشته باشد و زود تر سیر شود.
  • احتمال این که وزن های اضافه دوباره بازگردد، بسیار کم است.
  • دیابت موجود در شخص بیمار بهبود می یابد و در بیشتر موارد سبب قطع مصرف دارو می شود.
  • بیماری هایی که سر چشمه آن ها چاقی است را رفع می کند.

معایب و عوارض بای پس معده

  • با توجه به جراحی اسلیو معده، عوارض زیادی را در خود دارد.
  • امکان دارد شخص بیمار را به صورت طولانی مدت دچار کمبود ویتامین کند.
  • دوره نقاهت آن بیشتر از عمل اسلیو معده طول می کشد.
  • شخص بیمار باید از یک رژیم غذایی استفاده کند و بصورت دائمی از مکمل های مواد معدنی و ویتامین مصرف کند تا دچار کمبود ویتامین نشود.

مراقبت های بعد از عمل بای پس معدهمراقبت های بعد از عمل بای پس معده

  • پس از بستری لازم است شخص بیمار در هر یک ساعت، توسط یک همراه به مدت نیم ساعت راه برود.
  • امکان دارد بیمار در روز اول دچار تهوع، استفراغ و تب شود. این علائم کاملا طبیعی می باشد که ناشی از بیهوشی تزریق شده است.
  • در دو هفته نخست بیمار لازم است برنامه غذایی که بر اساس مایعات است استفاده کند. شخص بیمار باید در طول روز چهار لیتر مایعات مصرف کند. آن چهار لیتر شامل دو لیتر آب و 2 لیتر شیر و ماست کم چرب می باشد. بیمار لازم است از آب میوه های طبیعی زیاد مصرف کند.
  • بیمار دور الی سه روز پس از انجام این عمل، در خود احساس درد خواهند داشت. در این صورت لازم است تست لیک انجام دهند.
  • به مدت پنج روز بیمار باید از دارو های تزریقی ضد انعقاد استفاده کند.
  • شخص بیمار می بایست به مدت سه هفته از از جوراب واریس استفاده کند.

نتیجه گیری

یکی دیگر از عمل هایی که مانند عمل اسلیو معده که برش هایی در معده برای لاغری انجام می شود، عمل بای پس معده می باشد. این جراحی نیز مانند اسلیو معده، هر چه سریع تر شخص بیمار را لاغر می سازد. ولی این جراحی نسبت به اسلیو معده عوارض زیادی دارد که یکی از آن های مصرف مکمل های ویتامینی به صورت دائمی می باشد.

عمل بای پس معده در این مقاله از تاپ کلینیک برای شما به طور کامل توضیح داده شد. با شماره گیری 09394216199 با متخصصان تاپ کلینیک در ارتباط باشید و سوالات خود را مطرح کنید.

سوالات متداول

سوالات متداول رینوپلاستیاصلی ترین هدف از انجام عمل بای پس معده چیست؟

اصلی ترین هدف از انجام این عمل لاغری، این است که شخص بیمار میزان کمتری از کالری را از مواد غذایی دریافت کند.

سوالات متداول رینوپلاستیچه اقداماتی در عمل بای پس معده انجام می شود؟

اقداماتی که در این عمل انجام می شود، سبب کوتاهی مسیر عبوری مواد غذایی از مری تا روده می شود.

سوالات متداول رینوپلاستیاولین مرحله انجام عمل بای پس معده چیست؟

اولین مرحله انجام عمل بای پس معده، برش معده به دو قسمت بزرگ و کوچک است.

متفرقه



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹