آیا بعد از جراحی بینی آلرژی تشدید می شود؟

آیا بعد از جراحی بینی آلرژی تشدید می شود؟

آلرژی یکی از آزار دهنده ترین مسائل در زندگی هر شخصی می باشد که برخی از ما سوال می پرسند آیا بعد از جراحی بینی آلرژی تشدید می شود؟ یا خیر.

آلرژی بینی چیست؟

آلرژی بینی یکی از رایج ترین آلرژی های کنونی در دنیا می باشد که نتیجه پاسخ های ایمنی نامناسب به آلرژن ها پدید می آید. برخی از افراد به گرد و غبار، شهد گل ها و گیاهان، دود و… آلرژی دارند.

اینگونه افراد هنگامی که در مقابل موارد حساسیت زا قرار می گیرند دچار سوزش، آبریزش بینی، عطسه، حتقان غشاهای مخاطی، خستگی، خارش و… می شوند.

آلرژی بینی در برخی افراد ممکن است چندان آزار دهنده نباشد و اما در برخی دیگر از افراد این آلرژی سخت و دشوار باشد. خوشبختانه آلرژی بینی اغلب فصلی بوده و بصورت همیشگی نیست.

چه آلرژی دشوار باشد و چه ساده شما مجبور به مداوای آن می باشید. زیرا التهاب غشای بینی می تواند منجر به مشکلاتی مانند سینوزیت حاد، اختلالات خواب، اوتیت میانی، آپنه خواب، ناهنجاری های خواب، مشکلات دندانی و اختلال عملکرد شیپور استاش شود.

در بیشتر مواقع آلرژی بینی را می توان با استفاده از داروهای استروئید ها و آنتی هیستامین از بین برد.

آلرژی بینی چیست؟ارتباط جراحی بینی با آلرژی

برخی افراد تصور می کنند که می توانند آلرژی بینی شان را با استفاده از جراحی برای همیشه از بین ببرند و از این رو تصمیم به جراحی بینی می گیرند. این باور کاملا اشتباه است و نمی توان با عمل جراحی آلرژی بینی را برای همیشه از بین برد.

اما در برخی از افراد مشاهده می شود که وجود انحراف بینی و یا بزرگ شدن شاخک های تحتانی بینی سبب تشدید آلرژی می شود.

در اینصورت عمل بینی سبب از بین رفع عوامل تشدید کننده آلرژی می شود. از این رو از میزان آلرژی تا حد فراوانی بعد از عمل جراحی کاهش می یابد.

آیا بعد از جراحی بینی آلرژی تشدید می شود؟

بطور کلی جراحی بینی هیچ گونه رابطه ای با آلرژی ندارد و جراحی سبب تشدید آن نمی شود. آلرژی بینی اغلب به گلبول های سفید بدن بستگی دارد و بینی در واقع هیچ نقشی در آلرژی بینی ایفا نمی کند.

از این رو نیز انجام جراحی بینی نمی تواند سبب تشدید آلرژی شود. جراحی بینی نه تنها سبب تشدید آلرژی نمی شود بلکه در برخی از موارد عوامل تشدید کننده آلرژی مثل انحراف بینی و یا بزرگ شدن شاخک های تحتانی بینی را بطور کامل از بین می برد و از شدت آلرژی شما می کاهد.

علت عطسه بعد از عمل بینی چیست؟آلرژی بینی در فردی ممکن است در یک سن مختلف رخ دهد. برخی افراد از همان ابتدای تولد دچار آلرژی هستند و برخی دیگر نیز از سن سی سالگی به بعد دچار آلرژی بینی می شوند.

در صورتی که بعد از عمل بینی دچار آلرژی شدید بدانید که آلرژی به تازگی در بدن شما رشد یافته است و هیچ ربطی به جراحی بینی ندارد.

علت عطسه بعد از عمل بینی چیست؟

بطور متداول بعد از جراحی بینی هنگامی که تامپون و یا سیلیکون در بینی قرار می گیرد فرد دچار احساس عطسه می شود. اگر فردی دچار آلرژی باشد این احساس بیشتر خواهد بود. معمولا افرادی که عمل بینی انجام داده اند به تعداد 20 بار در روز دچار عطسه می شوند.

عطسه بعد از عمل بینی اصلا خوب نبوده و باعث بهم ریختن فرم بینی می شود. البته اگر به صورت اصولی عطسه کنید هیچ خطری بینی شما را تهدید نخواهد کرد.

در صورتی که بعد از عمل بینی دچار احساس عطسه و سرفه شدید بهتر است با پزشک معالج تان این مسئله را مطرح نمایید تا طریقه صحیح عطسه کردن را به شما آموزش دهد. همچنین پزشک شما با تجویز داروهای مورد نیاز به شما کمک می کند تا از میزان عطسه و سرفه تان بکاهید.

نحوه صحیح عطسه کردن بعد از عمل بینینحوه صحیح عطسه کردن بعد از عمل بینی

همانطور که می دانید عطسه فرآیندی غیر قابل کنترل و بصورت غیر ارادی می باشد. بعد از جراحی بینی ممکن است شما نیز مانند بسیار دیگری از افراد دچار عطسه شوید که سبب آسیب رساندن به بینی می شود.

البته این مسئله چندان هم نگران کننده نیست. زیرا شما می توانید با کنترل کردن عطسه از آسیب رسیدن به بینی تان جلوگیری کنید. معنی کنترل کردن عطسه این نیست که جلوی عطسه کردن را بگیرید. خفه کردن عطسه نه تنها پیشنهاد نمی شود بلکه ممکن است برای شما بسیار مضر هم باشد.

عطسه از میزان انرژی بالایی برخوردار است که باید تخلیه گردد. برای خروج انرژی عطسه تنها کافیست آن را با طیف طولانی تری تخلیه کنید تا دچار خونریزی نشوید. برای کاهش قدرت عطسه بهتر است دهان خود را باز بگذارید تا مقداری از انرژی آن از طریق دهان شما خارج گردد.

همچنین باز بودن دهان در حین عطسه از فشار وارد شده بروی بینی می کاهد. موضوع عطسه کردن تنها به مدت 2 هفته بعد از جراحی مهم است و بعد از آن هر طور که راحت هستید می توانید عطسه کنید.

نتیجه گیری

جراحی زیبایی بینی یکی از پر مخاطب ترین جراحی های زیبایی می باشد که سالانه بیش از میلیون ها آدم این عمل زیبایی را انجام می دهند. یکی از سوالات کاربرانی که قصد دارند این عمل را انجام دهند این است که آیا بعد از جراحی بینی آلرژی تشدید می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفته شود خیر. هیچ گونه آلرژی تشدید نخواهد شد و در برخی از موارد عوامل تشدید کننده آلرژی از بین خواهند رفت.

سوالات متداول

جهت جلوگیری از سرفه کردن بعد از عمل بینی چه باید کرد؟

برای جلوگیری از سرفه کردن بعد از عمل بینی بهتر است همیشه گلوی خود را مرطوب نگه دارید و از مصرف میوه های ترش پرهیز کنید. همچنین مصرف ویتامین ‌های E و C را در وعده های غذایی تان بگنجانید.

در صورت وجود آلرژی به فصل بهار چگونه باید جراحی زیبایی بینی را انجام داد؟

در صورتی که شما به فصل بهار آلرژی دارید بهتر است عمل زیبایی تان را در فصل های غیر از فصل بهار انجام دهید.

آیا می توان جهت درمان عطسه و سرفه از دارو های حساسیتی استفاده نمود؟

جهت مصرف دارو بهتر است با پزشک تان در تماس باشید.

رینوپلاستی



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹