آیا با داشتن پروتز سیلیکونی می توان ماموگرافی انجام داد؟

آیا با داشتن پروتز سیلیکونی می توان ماموگرافی انجام داد؟

آیا پروتز سیلیکونی بر ماموگرافی تاثیر می گذارد؟ با توضیح کامل درباره این مسئله مهم در این صفحه ما را همراهی کنید.

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی نوعی تصویر برداری از سینه بوده که با بهره گیری از اشعه ایکس صورت می گیرد. این تصویر برداری جهت شناخت سرطان سینه در مرحله اولیه کاربرد دارد.

ماموگرافی قادر به تشخیص سرطان سینه در مرحله ای است که هیچ گونه نشانه ای از سرطان وجود ندارد. شناخت سرطان در این مرحله سبب درمان ساده و ریشه کن شدن آن می شود.

در تصویر برداری به سبک ماموگرافی بخشی از بدن در معرض دوز کمی از پرتوهای یونیزه کننده قرار می گیرد تا عکس هایی از داخل بدن تولید شود.

ماموگرافی دارای انواع گوناگونی می باشد که شامل ماموگرافی دیجیتال، تشخیص به کمک کامپیوتر و توموسنتز پستان می باشد.

پروتز سیلیکونی سینه چیست؟

یکی از راه های برطرف نمودن مشکلات سینه و بزرگ کردن سینه استفاده از پروتز سیلیکونی می باشد که از بهترین روش های زیبا سازی سینه می باشد.

پروتز سینه بطور کلی براساس مواد تشکیل ‌دهنده به سه نوع پروتز سیلیکونی، پروتز سینه آب نمکی یا سالین و پروتز ثابت گروه بندی می شود.

پروتز سیلیکونی که بهترین نوع پروتز می باشد دارای ظاهر گردی بوده که با استفاده از ژل مخصوص درون آن پر شده است و سطح بیرونی آن از جنس سیلیکون می باشد.

هدف استفاده از این پروتز افزایش حجم سینه و رفع نواقص آن می باشد. این پروتز سینه برای افرادی که بر اثر سرطان سینه خودشان را از دست داده اند مناسب است و برای خانم های زیر 22 سال پیشنهاد نمی شود.

پروتز سیلیکونی سینه چیست؟آیا پروتز سیلیکونی بر ماموگرافی تاثیر می ‌گذارد؟

قبل از آنکه اقدام به ماموگرافی کنید لازم است به تکنسین آن بخش درباره داشتن پروتز سیلیکونی صحبت کنید. صحبت کردن درباره این موضوع به شما این آگاهی را می رساند که آیا مرکزی که برای ماموگرافی مراجعه کردید دارای تجربه پروتز سیلیکونی می باشد یا خیر.

در صورت نداشتن تجربه کافی بهتر است شما به یک مرکز دیگر مراجعه نمایید.

داشتن پروتز سیلیکونی در ناحیه سینه تشخیص ماموگرافی را برای پزشک دشوار می کند. از این رو لازم است به پزشکی مراجعه کنید که تجربه کافی در این زمینه را دارا باشد.

شما می توانید با مراجعه به تاپ کلینیک از مجرب ترین پزشکان بهره مند شوید.

بطور کلی پروتز سیلیکونی موجب تشخیص دشوار تر ماموگرافی می شود. از این رو پزشک برای دیدن بافت سینه تا حد ممکن، 4 عکس ایمپلنت و همچنین 4 عکس استاندارد در طول ماموگرافی غربالگری انجام می دهند. در این سبک تصویر برداری ایمپلنت ها به سمت سینه و سینه روی آن به جلو کشیده می شود و سپس فشرده می شود. در این مدل تکنسین قادر به برداشت تصویر بهتری می باشد تا پزشک بتواند قادر به تشخیص ماموگرافی باشد.

ماموگرافی به چه شکلی صورت می گیرد؟

ماموگرافی توسط دستگاه مخصوص خود صورت می گیرد. این دستگاه مخصوص قادر به بررسی بافت سینه می باشد. این دستگاه با بهره گیری از اشعه ایکس کار می کند و عمل تصویر برداری از بافت های سینه در خانم ها را انجام می دهد.

این دستگاه قدرتمند مجهز به  2 صفحه است که سینه را فشرده یا صاف می کند تا بافت از هم جدا شود.

در سال های گذشته نتیجه حاصل از ماموگرافی بروی کاغذ مخصوص چاپ می شد. اما اکنون با دیجیتال شدن لوازم پزشکی نتیجه حاصل از تصویر برداری بصورت دیجیتالی به پزشکان با کیفیت بی نظیری نمایش داده می شود.

آیا ماموگرافی به پروتز سینه آسیب وارد می کند؟آیا ماموگرافی به پروتز سینه آسیب وارد می کند؟

یکی دیگر از سوالات متداول کاربران ما این است که آیا ماموگرافی به پروتز سینه آسیب وارد می کند؟ در ماموگرافی سینه ها بین دو صفحه موازی قرار گرفته و دائما جابجا می شوند.

به گونه ای که دستگاه تصویر برداری بتواند از تمامی زاویای سینه تصویر برداری کند.

در این هنگام ممکن است افرادی که داری پروتز سینه هستند دچار پارگی پروتز شوند. البته این اتفاق بسیار نادر بوده و اغلب در افرادی مشاهده می شود که قبل از ماموگرافی خود دارای پارگی کوچکی بوده اند.

در این صورت دستگاه تصویر برداری سبب پارگی بیشتر پروتز می شود که نتایج خوبی به همراه ندارد. فشار دادن پروتز در حین ماموگرافی بسیار دردناک می باشد اما شما باید بتوانید این درد را تحمل کنید.

فواید ماموگرافی

ماموگرافی یکی از واجب ترین کارهایست که هر خانم باید یکبار در سال برای انجام آن اقدام نماید. ماموگرافی قادر به تشخیص سرطان زود هنگام در ناحیه سینه می باشد.

این عمل خطر ناشی از مرگ و میر سرطان سینه را تا 30 درصد در خانم ها کاهش می دهد.

ماموگرافی قادر به تشخیص بافت سرطانی به مدت دو سال قبل از پدید آمدن سرطان می باشد. در صورتی که شما بتوانید سرطان سینه موجود در بدن تان را سریعا تشخیص دهید دیگر برای درمان سرطان سینه نیازی به برداشتن آن نیست و تنها می توان با استفاده از دارو آن را مداوا کرد.

بهترین زمان جهت ماموگرافی در بازه سنی 45 تا 50 سال می باشد.

مراقبت های پروتز سیلیکونیمراقبت های پروتز سیلیکونی

پونزدر صورتی که دارای پروتز سیلیکونی در ناحیه سینه هستید مراقبت های که در این بخش گفته می شود را جدی بگیرید:

  1. بعد از قرار دادن پروتز سیلیکونی به مدت 6 هفته بهتر است اقدام به ماموگرافی نکنید.
  2. در صورتی که هنوز هم سینه های شما متورم هستند نباید به ماموگرافی بروید.
  3. در صورت وجود توده ای بدون درد و سفت با لبه های نامنظم بهتر است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه نمایید.
  4. سرخی و تورم در ناحیه سینه تا پایان زمان ذکر شده توسط پزشک تان عادی بوده و بعد از بازه زمانی گفته شده خطرناک است و باید این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.
  5. فرورفتگی یا چروک شدن پوست سینه از دیگر عواملی است که باید به آن توجه شود و در صورت وجود به پزشک متخصص گفته شود.
  6. درد در ناحیه سینه ممکن است خطرناک باشد.
  7. وارونگی، تغییر رنگ یا ترشح در ناحیه نوک پستان خطرناک بوده و در صورت مشاهده فورا به پزشک تان مراجعه نمایید.
  8. و..

نتیجه گیری

ماموگرافی یکی از اقدامات مهمی است که هر خانم در بازه سنی 45 تا 50 سال باید یکبار در سال انجام دهد. ماموگرافی برای خانم های که دارای پروتز سیلیکونی می باشند کمی دشوار است.

ما در بخش فوق به شرح کامل این موضوع پرداختیم. در صورتی که قصد انجام ماموگرافی دارید می توانید به تاپ کلینیک مراجعه نماید و از وجود پزشکان باتجربه بهره مند شوید.

سوالات متداول

آیا ماموگرافی به پروتز پستان آسیب وارد می کند؟

در برخی از موارد که پارگی جزئی در پروتز پستان موجود است ماموگرافی سبب افزایش سطح پارگی می شود.

آیا انجام ماموگرافی درد دارد؟

خانم های که فاقد پروتز سیلیکونی هستند معمولا این عمل را بدون درد انجام می دهند. اما ماموگرافی برای خانم های دارای پروتز دردناک است.

پروتز سینه



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹