عوارض عمل اسلیو معده و راهکار های پیشگیری از آن

عوارض عمل اسلیو معده

یکی از روش هایی که لاغری را برای افراد چاق تضمین می کند، جراحی اسلیو معده می باشد که به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. فردی که می خواهد عمل جراحی اسلیو معده انجام دهد، باید پزشکی را برگزیند که در کار خود تخصص داشته باشد. در این صورت عوارض حاصل از عمل اسلیو معده به حداقل می رسد.

ولی چنانچه پزشکی انتخاب شود که بی تجربه می باشد و در کار خود تخصص ندارد، می تواند سبب عوارض جدی شود که ما در این مقاله از تاپ کلینیک می خواهیم به آن عوارض اشاره کنیم.

عوارض اسلیو در صورت انتخاب جراح اشتباه

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، گزینش جراح بی تجربه می تواند برخی عوارض را به همراه داشته باشد.

پونزآن عوارض به شرح زیر است:

  • نشت در خط منگنه

در عمل اسلیو معده از آن جایی که 80 درصد آن حذف می شود، با منگه های فلزی که به اسم استاپلر می باشد، به هم دوخته می شود. در صورتی که این عمل منگنه زنی به نحو درست زده نشود و یا جهت کاهش هزینه از منگنه های با کیفتی استفاده نشود، احتمالا در منگنه نشتی ایجاد شود که فرد بیمار را دچار عفونت و یا آبسه کند.

در این صورت باید شخص بیمار از خود به شدت مراقبت کند. اگر عفونت حاصل از نشتی شدید شود، احتمال دارد سلامت جانی بیمار را به خطر بیندازد.

  • خونریزی در خط منگنه

یکی از احتمالاتی که درصد وقوع آن بسیار کم است، خونریزی در خط منگنه می باشد. این عارضه را شخص بیمار بدون این که دوباره جراحی کند، می تواند کنترل نماید.

در برخی موارد اگر این عارضه جدی باشد، باید شخص بیمار دوباره جراحی شود تا خون تجمعه یافته در حفره شکمی تخلیه شود. چنانچه پزشک از مراحل بهبودی که بیمار طی می کند راضی نباشد، امکان دارد جراحی را مجددا انجام دهد.

  • عوارض اسلیو در صورت انتخاب جراح اشتباهکمبود ویتامین ها و مواد معدنی

با این که در این جراحی تغییری بر روده اعمال نمی شود، بر خلاف جراحی بای پس معده، ویتامین در بدن شخص بیمار کمتر می شود. افرادی که از چاقی خود رنج می برند، کمبود ویتامین Dدر آن ها قابل مشاهده است.

در این صورت افراد باید مولتی ویتامین مصرف کنند تا ویتامین مورد نظر بدن را تامین کنند. کمبود ویتامین در افرادی که جراحی اسلیو معده انجام داده اند، به نادر دیده می شود. ولی پیشنهاد ما به شما این است که در فواصل معین آزمایش خون انجام دهید.

  • ریزش مو

افرادی که پس از اسلیو معده، دچار ریزش مو می شوند، نباید نگران باشند چون این اتفاق کاملا طبیعی می باشد. دلیل این عارضه طبیعی کمبود پروتئین در بدن می باشد. رشد مو های شخص بیمار، پس از سپری شدن چند ماه به حالت طبیعی خود برمی گردد.

  • فتق هیاتل

این عارضه زمانی برای شخص بیمار رخ می دهد که بخشی از معده به درون دیافراگم سر می خورد. این عارضه در بین افرادی که اسلیو معده انجام داده اند شایع است. این عارضه را می توان با آندوسکوپی تشخیص داد. کاهش وزن بهترین روشی می باشد که علائم ناشی از فتق هیاتل را درمان می کند.

  • افتادگی پوست

احتمال شل شدن و افتادگی پوست در کاهش وزن های شدید وجود دارد. یکی از عارضه هایی که پس از جراحی اسلیو معده بیشتر دیده می شود، افتادگی پوست می باشد. قبل از جراحی نمی توان گفت که شخص بیمار در چه حد دچار افتادگی پوست می شود.

عواملی که در وقوع این عارضه تاثیر بسزایی دارد، سن، کشش پوست، سرعت کاهش وزن و ورزش می باشد. در ادامه به عوارض کوتاه مدت و بلند مدت این عمل می پردازیم.

عوارض کوتاه مدت اسلیو معدهعوارض کوتاه مدت اسلیو معده

  • سوزش معده
  • درد و خونریزی
  • کمر درد
  • ریفلاکس معده
  • کاهش تحمل سرما
  • ایجاد لخته خون
  • ایجاد تنگی در مجرای معده
  • ایجاد انسداد در معده

عوارض اسلیو معده طولانی مدت

  • سوء هاضمه
  • تحمل نداشتن حجم مشخصی از مواد غذایی
  • ایجاد زخم معده
  • حالت تهوع
  • ابتلا به اسهال
  • ایجاد سنگ صفرا
  • تغییرات خلق و خو

چگونه از بروز عوارض اسلیو معده جلوگیری کنیم؟

تمامی این عوارض با توجه به نکاتی پزشک به بیمار توصیه می کند، اگر رعایت شود جلوگیری می شود. آن نکات به شرح زیر می باشد.

  • مصرف رژیم غذایی توصیه شده توسط جراح و متخصص تغذیه

شخصی که بعد از جراحی اسلیو معده تنها غذایی که می خورد، مصرف مایعات رقیق می باشد. بعد از این که شخص بیمار از کلینیک یا بیمارستان مرخص شد، توانایی این را دارد که مایعات غلیظ تری مصرف کند. در مرحله بعد شخص بیمار توانایی این را دارد که وعده های غذایی کوچک مانند غذای له شده یا پوره مصرف کند.

چگونه از بروز عوارض اسلیو معده جلوگیری کنیم؟وقتی شخص بیمار توانست غذا های غیر پوره ای بخورد، باید غذا هایی مصرف کند که حاوی کالری کمتری باشد. چون معده مانند قبل ظرفیت کافی ندارد. شخص بیمار لازم است غذای کمی مصرف کرده، لقمه های کوچک بردارد، و همچنین غذا را به طور کامل بجود.

  • مراقبت مناسب از جای بخیه

پس از جراحی شخص بیمار نباید تا دو روز به حمام برود. و تا چهار هفته نباید در وان، جکوزی و یا استخر قرار بگیرد. زیرا این کار می تواند سبب عفونت در جای زخم شود. شخص بیمار با توجه به توصیه های پزشک، می تواند پانسمان خود را باز کند. در زیر پانسمان چسب جراحی وجود دارد که با گذر زمان می افتد. مراقبت کردن از جای زخم، از جمله نکات مهمی می باشد که شخص بیمار باید از آن به خوبی مراقبت کند.

  • داشتن فعالیت های فیزیکی منظم و سبک

پزشک علاوه بر فعالیت های روزانه، فعالیت های ورزشی متناسب بیمار توصیه می کند. این فعالیت ها بسیار مفید هستند و از این که شما دچار افتادگی پوست شوید، جلوگیری می کند. نکته ای که باید به آن زیاد دقت کرد این است که نباید فعالیت های سنگین انجام داد.

مراقبت مناسب از جای بخیهنتیجه گیری

چنانچه شما هم جز افرادی هستید که اسلیو معده انجام دادید، برای این که دچار عوارض جراحی اسلیو معده نشوید، دستور العمل های پزشک را به نحو احسن انجام دهید. همانطور که در بالا اشاره شد وجود برخی از این عارضه ها می تواند سلامت جانی شما را به خطر بیندازد.

ما در این مقاله از تاپ کلینیک سعی کردیم تمامی عوارض عمل اسلیو معده را برای شما ارائه دهیم. چنانچه در مورد عوارض اسلیو معده نیاز به مشاوره دارید، با شماره گیری 09394216199 خود را از مشاوره رایگان متخصصان تاپ کلینیک دریغ نکنید.

سوالات متداول

سوالات متداول رینوپلاستیبخش باقی مانده معده در اسلیو معده چگونه به هم دوخته می شود؟

در عمل اسلیو معده از آن جایی که 80 درصد آن حذف می شود، با منگه های فلزی که به اسم استاپلر می باشد، به هم دوخته می شود.

سوالات متداول رینوپلاستینشتی در منگنه چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

نشتی در منگنه می تواند فرد بیمار را دچار عفونت و یا آبسه کند.

سوالات متداول رینوپلاستیشخص بیمار پس از عمل کی می تواند دوش بگیرد؟

پس از جراحی شخص بیمار نباید تا دو روز به حمام برود.

سوالات متداول رینوپلاستیفعالیت های ورزشی چه کمکی بعد از اسلیو معده به بیمار می کند؟

در عمل اسلیو معده از آن جایی که 80 درصد آن حذف می شود، با منگه های فلزی که به اسم استاپلر می باشد، به هم دوخته می شود.

متفرقه



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹