تاثیر ماموپلاستی در شیردهی

یکی از جراحی های زیبایی که طرفداران بسیاری دارد، ماموپلاستی است. بسیاری از بانوانی که هدف کاهش سایز سینه یا افزایش سایز سینه دارند، عموما این سوال را دارند که آیا جراحی ماموپلاستی در شیردهی تاثیر گذار است یا خیر؟

عوامل بسیاری در این زمینه دخیل هستند. به همین علت تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به طور کامل به این موضوع بپردازیم که آیا ماموپلاستی در شیردهی تاثیر گذار است یا خیر؟ پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

جهت انجام جراحی ماموپلاستی و کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره و رزرو میتوانید از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

ماموپلاستی و غدد شیردهی

خانم هایی که جراحی برای کوچک کردن سینه یا همان ماموپلاستی کاهنده را انجام داده اند، امکان این که در شیردهی مشکلی به وجود بیاید، وجود دارد.

در جراحی ماموپلاستی کاهنده بخشی از سینه که امکان دارد، بافت غده و مجاری که شیر را تولید می کنند، در بر گیرد و به نوک سینه منتقل کند، برداشته شود.

ماموپلاستی و غدد شیردهی

پس از انجام جراحی ماموپلاستی یا کوچک کردن سینه، ممکن است شیردهی سخت باشد و یا حتی در حجم شیر شاهد تغییراتی باشیم (حجم شیر کاهش می یابد)، اما شیر قطع نمی شود.

در طی فرایند جراحی ماموپلاستی، برخی از عصب ها و بافت هایی در تولید شیر دخیل هستند، برداشته می شوند اما تمامی این اعصاب و بافت ها پس از جراحی ترمیم می شوند و خود را بازسازی می کنند. اما در نظر داشته باشید که این فرایند ترمیم و بازسازی ممکن است حتی تا یک سال نیز طول بکشد.

توجه داشته باشید قطع شیردهی در افرادی رخ می دهد که نوک سینه به طور کامل برداشته شود و سپس در جای دیگری جای گذاری و پیوند داده شود، ممکن است شیردهی مختل شود.

اما اگر شما جزو کسانی هستید که نگران این موضوع هستید که پس از جراحی ماموپلاستی نتوانید به نوزاد خودتان شیردهید، باید در نظر داشته باشید که هیچ تضمینی نیست که بعد از زایمان صد در صد بتوانید به نوزادتان شیر دهید حتی در صورتی که ماموپلاستی انجام نداده باشید.

اگر شما جراحی ماموپلاستی انجام داده اید و اکنون نگران شیردهی به نورسیده خود هستید، باید این نکته را بدانید که هر چقدر فرزند شما شیر بیشتری طلب کند، سینه شما شیر بیشتری را تولید خواهد کرد و به صورت اتوماتیک شیردهی اتفاق خواهد افتاد.

یکی از فاکتور های بسیار مهم در شیردهی پس از ماموپلاستی روش جراحی است.

روش های انجام جراحی ماموپلاستی

جراحی ماموپلاستی یا جراحی تغییر حجم سینه به سه روش زیر صورت می گیرد:

روش های انجام جراحی ماموپلاستی

  • ماموپلاستی با برش بزرگ (برش دور هاله سینه و خط وسط و زیر سینه، برش لنگری)
  • ماموپلاستی با برش کوچک: در این روش دور هاله سینه و خط وسط برش می خورد.
  • در روش سوم ماموپلاستی، یک برش بزرگ صورت می گیرد و با برداشتن سر سینه و پیوند مجدد آن ماموپلاستی صورت می گیرد.

شیردهی در ماموپلاستی با برش بزرگ

در روش ماموپلاستی با برش بزرگ بین دور هاله سینه و خط وسط و نیز زیر سینه یک برش لنگری داده می شود که این نوع جراحی، ماموپلاستی با برش بزرگ گفته می شود.

روش جراحی ماموپلاستی با برش بزرگ برای افرادی مناسب است که سینه های بسیار بزرگی دارند و در این روش از هر سینه نیاز تا حدود 800 گرم از بافت خارج شود.

لازم به ذکر است حتی در برخی موارد که اندازه سینه بسیار بزرگ است و هاله دور سینه از اندازه طبیعی خود خارج می شود، در این روش هاله دور سینه نیز در اکثر موارد برش داده می شود و در جای دیگری قرار داده می شود. جراحان زیبایی عموما برای حفظ زیبایی این هاله را برش می دهند و در محل طبیعی خود قرار می دهند.

در روش جراحی ماموپلاستی با برش بزرگ در طی بیهوشی کامل صورت می گیرد. طی فرایند این جراحی فرم و شکل سینه به حالت نرمال و ایده آل تبدیل خواهد شد.

شیردهی در ماموپلاستی با برش کوچک

شیردهی در ماموپلاستی با برش کوچک

در این روش جراحی ماموپلاستی، در اطراف هاله سینه و خط وسط برش که درست به مانند سوراخ کلید است، ایجاد می کنند.

ماموپلاستی با برش کوچک، خود سه نوع است:

  1. پایه عروقی فوقانی
  2. پایه عروقی داخلی
  3. پایه عروقی داخلی-فوقانی

خون رسانی به پوست باقی مانده و زنده ماندن بافت سینه از طریق پایه عروقی میسر می شود.

در حالت کلی این روش برای سینه هایی صورت می گیرد و مناسب است که از سایز متوسط و بزرگ برخوردار هستند و باید میزان چربی و بافتی که از سینه خارج می شود، کمتر از 800 گرم باشد.

ماموپلاستی با برداشتن سر سینه

در این روش جراحی ماموپلاستی، پس از آن که فرد تحت بیهوشی قرار گرفت، یک برش بزرگ در اطراف نوک سینه و هاله سینه ایجاد می شود.

پس از آن که بافت لازم به طور کامل خارج شد، کشیدگی پوست سینه اتفاق افتاد، مجددا نوک سینه را به محل جدید پیوند می دهند.

در روش جراحی با برش بزرگ آسیبی به عروق و آروئل وارد نخواهد شد به همین علت فرد می تواند شیردهی انجام دهد.

اما باید گفت که در روش های دیگر عموما بافت شیردهی آسیب می بیند و امکان شیردهی برای فرد وجود ندارد و حتی امکان دارد قسمتی از بافت شیردهی آسیب ببیند که در این صورت فرد می تواند نوزاد خود را شیر دهد.

اما در نظر داشته باشید که شیر برای فرزند شما کافی نخواهد بود و نیاز است که حتما در کنار شیردهی از مکمل های غذایی مناسب با نوزادان استفاده کنید.

راهکارهای رفع مشکلات احتمالی شیردهی سینه‌های ماموپلاستی

اگر پس از عمل ماموپلاستی با مشکلات احتمالی شیردهی مواجه شدید، نکته اصلی که باید به آن توجه داشته باشید، به جهت افزایش تولید شیر مادر، گرفتن هر چه بیشتر شیر در دو هفته اول پس از جراحی از پستان است. پزشکان معتقدند هیچ پمپی به اندازه یک نوزاد با قدرت نیست!، با این حال می‌توانید شیر خود را بدوشید تا فشار شیردهی بیشتر شود، برای این کار میتوانید از شیردوش استفاده کنید که انواع مختلفی از آنها در بازار موجود می‌باشند.

ماساژ دادن سینه‌ها و تغذیه خوب و کافی مادر نیز می‌تواند تاثیر مثبتی در افزایش شیر دهی او بگذارد، شیردوشی را با گذشت سه روز از زایمان می‌توانید آغاز کنید، همچنین در چند هفته اول پس از زایمان می‌توانید از وسیله‌های مختلف با مشورت پزشک متخصص خود جهت شیردوشی استفاده کنید. هر چه بیشتر از زمان جراحی ماموپلاستی گذشته باشد، شیردهی بهتر انجام می‌شود؛ در واقع نوک سینه‌ها حساس‌تر میشوند و روند شیردهی را بهتر انجام می‌دهند. برای همین شیردهی به نوزاد دوم و سوم پس از جراحی ماموپلاستی بسیار باکیفیت‌تر از نوزاد اول انجام می‌شود و نگرانی مادران از این بابت کمتر است.

راه‌های جلوگیری از کاهش میزان شیردهی پس از جراحی ماموپلاستی عبارتند از:

  • مکیدن مکرر سینه توسط نوزاد
  • ماساژ دادن سینه‌ها
  • استفاده از وسایل شیردهی
  • تقویت سیستم ایمنی و تغذیه مناسب مادر
  • آرامش روحی
  • استفاده از مکمل و داروی گیاهی تحت نظر پزشک

در حالت کلی آیا جراحی ماموپلاستی باعث اختلال در شیردهی می شود؟

معمولا بیشتر مراجعان نگران توانایی شیردهی خود بعد از عمل ماموپلاستی هستند. زیرا بسیاری از بانوان جوان قبل از جراحی این سوال را از پزشکان می پرسند.  در پاسخ باید بگوییم که توانایی شیردهی پس از جراحی سینه بیش از همه به عواملی همچون مهارت جراح و روند انجام جراحی بستگی دارد.  اگر این جراجی در حالت ایده ‌آل و با استاندارد های لازم انجام نشود و جراح مهارت کافی را در این زمینه نداشته باشد، ممکن است بعدها برای شیردادن با مشکل مواجه شوید و حتی عوارض خطرناکی نیز بعد از جراحی حاصل شود.

توصیه جراحان تاپ کلینیک

اگر شما باردار هستید و قصد تا باردار شوید و اقدام به شیردهی کنید، نیاز است تا حتما قبل از اقدام برای جراحی، با متخصصان این زمینه مشورت کنید.

بهترین پزشکان و جراحان متخصص و فوق تخصص در زمینه ماموپلاستی در مرکز تخصصی زیبایی تاپ کلینیک آماده با بیش از 10 سال سابقه و تجربه درخشان در این زمینه آماده ارائه خدمات در این زمینه هستند.

برای مشاهده نمونه کار های موفق و بی نقص متخصصان ما در تاپ کلینیک به پیج اینستاگرامی topclinic_ir مراجعه کنید.

در پایان

امروزه ماموپلاستی در میان جراحی‌های زیبایی و درمانی محبوبیت زیادی یافته است. اما میزان تاثیر آن بر شیردهی نیز یکی از دغدغه‌های است که پیش از جراحی بوجود می‌آید، اما در این مقاله دانستیم که ماموپلاستی تاثیری بر شیردهی مادران نمیگذارد، با این حال جراحی‌ سینه‌های بزرگ شیردهی را به میزان بیشتری تحت تاثیر قرار می‌دهند. توجه داشته باشید که جراحی‌هایی که تغییرات در آنها کم است و ناحیه کمتری از بافت سینه را درگیر می‌کند عوارض کمتری نیز خواهد داشت. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ماموپلاستی و دریافت مشاوره های تخصصی و رزرو وقت از تاپ کلینیک  میتوانید از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

سوالات متداول تاثیر ماموپلاستی در شیر دهی

شیردهی بعد از عمل پروتز سینه به چه شرایطی بستگی دارد؟

شیردهی به شرایط اصلی پستان ها و چگونگی برش آن ها بعد از جراحی بستگی دارد؟

آیا بعد از ماموپلاستی ترکیبات موجود در شیر تغییر می کند؟

ماموپلاستی بر مقدار شیر تولید شده تاثیر می گذارد نه ترکیبات آن.

راهکارهای رفع مشکلات شیردهی بعد از ماموپلاستی چیست؟

برای افزایش حجم شیر خود، بعد از روز سوم زایمان ، بعد از هر وعده شیردهی هر کدام از سینه ها را به مدت 5 دقیقه بدوشید و آن را در ظرف نگهداری شیر مادر نگهداری کنید.

ماموپلاستی



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹