اهمیت شستشوی بینی بعد از رینوپلاستی

اهمیت شستشوی بینی بعد از رینوپلاستی

داشتن بینی بد فرم علاوه بر تاثیری که در زیبایی چهره فرد می گذارد، در مواردی سبب کاهش اعتماد به نفس نیز می شود. اما یکی از دغدغه های مهم افراد برای انجام جراحی زیبایی، کنترل و مدیریت عوارض جراحی است.

چرا که در برخی موارد فرد بعد از انجام جراحی هایی مانند رینوپلاستی درگیر عوارضی مانند حالت تهوع، سرگیجه، خروپف، تورم ناحیه جراحی و … می شوند.

شست و شوی مداوم بینی یکی از مهمترین راه های مراقبت و کاهش عوارض پوستی به ویژه پس از رینوپلاستی به شمار می رود که شرایط و نحوه انجام آن عموما توسط متخصص زیبایی به فرد توضیح داده می شود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت شستشوی بینی بعد از رینوپلاستی بپردازیم و توضیحات کاملی در این خصوص ارائه کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

هدف از انجام جراحی بینی یا رینوپلاستی

رینوپلاستی نوعی جراحی زیبایی می باشد که عموما با هدف اصلاح و بهبود فرم غضروف بینی انجام می شود. از اصلی ترین مراحل این جراحی زیبایی میتوان به صاف کردن غضروف، استخوان تقسیم کننده و همچنین جابجایی دیواره‌ های بینی اشاره کرد.

رینوپلاستی و لزوم مراقبت از بینی

همانطور که اشاره شد بعد از انجام رینوپلاستی، چه در بینی های گوشتی و چه غضروفی ممکن است عوارض کوتاه مدتی متوجه فرد شده و او را برای مدتی درگیر نماید.

عموما افراد مشتاق هستند تا نتایج جراحی بینی را بلافاصله بعد از عمل مشاهده کنند، اما باید به این نکته توجه داشت که روند بهبودی جراحی رینوپلاستی به زمان نیاز خواهد داشت.

اهمیت شستشوی بینی بعد از جراحی

 چند توصیه های مهم برای دوره نقاهت رینوپلاستی
o       سعی کنید تا جای ممکن سر خود را بالا نگه دارید
o       استراحت کافی داشته باشید
o       از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید
o       از ورزش های هوازی و سنگین اجتناب نمایید
o       از شست و شوی مرتب بینی غافل نشوید
o       از مصرف الکل و دخانیات اجتناب کنید
o       از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دوری کنید

اهمیت شستشوی بینی بعد از رینوپلاستی

یکی از توصیه های مهم متخصصان زیبایی بعد از انجام رینوپلاستی شست و شوی مداوم بینی (حداقل یک ماه) بعد از جراحی است.

شست وشوی بینی عموما به دو دلیل انجام میگیرد:

 اول: پیشیگری از عفونت در ناحیه متورم پوستی

دوم: پاکسازی لخته های خون بعد از جراحی

شرایط شست وشوی بینی در هفته اول

شست و شو و پاکسازی بینی در هفته ابتدایی از اهمیت خاصی برخوردار است. چرا که پس از جراحی، بافت های بینی عموما دچار تورم شده و ناحیه جراحی با آتل پلاستیکی و یا سیلیکونی پوشانده می شود. در این شرایط احتمال عفونت و جمع شدن خون آبه در حفره های بینی بیمار افزایش پیدا میکند و پزشک برای جلوگیری از عارضه های احتمالی اقدام به پاکسازی حفره های بینی می نماید. عموما پاکسازی بینی فرد در هفته اول با استفاده از دستمال مرطوب، پنبه و آب گرم انجام می شود. لازم به ذکر است این کار باید به آرامی و با احتیاط انجام شود تا آسیبی به بینی وارد نشود.

بعد از پایان هفته اول عموما آتل بینی جدا شده و پس از آن میتوانیم بینی را با استفاده از سرم های مخصوص شست و شو دهیم.

اهمیت شستشویی بینی بعد از جراحیشست و شوی بینی با استفاده از سرم

از هفته سوم به بعد فرد قادر خواهد بود در طول روز از انواع سرم های شست و شوی بینی مانند سرم های نمکی و یا قطره های بینی استفاده نماید. از معروف ترین سرم های کاربردی در این زمینه میتوان به سرم نرمال سالین ۹٪ یا سرم سدیم کلراید اشاره کرد. اهمیت این کار به این دلیل است که شست شوی مداوم بینی با سرم موجب رفع تورم پوستی و باز شدن هر چه سریعتر منافذ تنفسی می گردد.

نکات مهم در شست وشوی بینی

  • مایع سرم نباید وارد حلق شخص شود ولی اگر این اتفاق بیفتد مشکلی پیش نخواهد آمد
  • قبل از آغاز شست و شوی بینی، وسایل مورد استفاده را باید بطور کامل شسته و خشک کرد
  • در هفته اول شست شوی بینی با سرم لزومی نداشته و استفاده از قطره های بینی کفایت می کند
  • استفاده از سرم بینی بهتر است به حالت ایستاده و کمی متمایل انجام شود
  • سعی کنید به اسپلینت یا گچ بینی دست نزنید

مدت زمان شستشوی بینی بعد از عمل رینوپلاستی

زمان خاصی برای شستشو بینی تعریف نشده است، ولی چند بار در روز باید حفره‌های بینی تان را تمیز کنید تا مسیر تنفس باز شود، همچنین تا چند هفته بعد از جراحی بینی  لازم است روزانه شستشو بینی را تکرار کنید. در این مورد می‌توانید نظر پزشک را هم بپرسید.

سخن نهایی

یکی از مهم ترین فاکتور های مورد توجه متخصصان زیبایی به منظور کنترل و کاهش عوارض جراحی بینی یا رینوپلاستی، شستشوی بینی با سرم های مخصوص می باشد. این عمل نه تنها منجر به تقویت و بهبود شرایط تنفسی فرد شده بلکه می تواند به تسریع روند بهبود زخم های حفره بینی نیز کمک شایان نماید.

در این مقاله  اهمیت نحوه شستشوی بینی بعد از عمل رینوپلاستی را ارائه کردیم و اطلاعات مناسبی در مورد آن در اختیار شما قرار دادیم، شما می توانید جراحی بینی خودتان را به دست جراحان ما در تاپ کلینیک بسپارید و مطمئن باشید که بینی شما را فارغ از اینکه چه پوستی داشته باشد، به بهترین شیوه جراحی خواهند کرد.

همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال در این زمینه میتوانید از طریق شماره زیر با کارشناسان ما تماس گرفته و از خدمات مشاوره رایگان ما بهرمند شوید.

09394216199

اهمیت شستشویی بینی بعد از جراحی

سوالات متداول

شست و شوی بینی بعد از رینوپلاستی با چه هدفی انجام می شود؟

شست و شوی بینی عموما به دو دلیل انجام میگیرد، پیشیگری از عفونت در ناحیه متورم پوستی و  پاکسازی لخته های خون بعد از جراحی.

 چرا برای پاکسازی بینی در هفته های ابتدایی از سرم استفاده نمی شود؟

ناحیه جراحی بعد از رینوپلاستی توسط پزشک با آتل پلاستیکی و یا سیلیکونی پوشانده شده و استفاده از سرم می تواند موجب خیس شدن آتل و عفونت شود.

استفاده از سرم برای شست وشوی بینی چه فوایدی برای فرد دارد؟

که شست شوی مداوم بینی با سرم موجب رفع تورم پوستی و باز شدن هر چه سریعتر منافذ تنفسی می گردد.

 

رینوپلاستی



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹