علت ورم بینی پس از رینوپلاستی و روش های کاهش آن

ورم بینی پس از رینوپلاستی

اکثر افرادی که رینوپلاستی انجام می دهند، هر روز جلوی آینه به تغییرات بینی خود و کاهش ورم آن دقت می کنند تا ببینند تا چه اندازه بینی آن ها به شکل نهایی خودش نزدیک شده است؟

گرفتن نتیجه فوری پس از جراحی بینی یک ایده آل دست نیافتنی است. در این که نتایج عمل بینی بسیار شگفت آور است، شکی نیست. اما این که شما بلافاصله پس از جراحی به نتیجه دلخواه و ایده آل خودتان برسید، امکان ندارد.

ما در این مطلب به ورم بینی و علل به وجود آمدن و راه های از بین بردن ورم می پردازیم. پس اگر به تازگی جراحی کرده اید و یا قصد دارید جراحی انجام دهید، بهتر است این مطلب را از دست ندهید.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

ورم بینی پس از رینوپلاستی

ورم بینی چرا رخ می دهد؟

ورم بینی پس از رینوپلاستی پس از تموم شدن پایان عمل شروع می شود. آسیبی که از طریق روش تهاجمی به بافت ها وارد می شود، سبب می شود تا بینی یک تورم اولیه داشته باشد.

تورم ثانویه نیز از تجمع ناشی مایعات است و این تورم ثانویه چندین ماه دوام دارد. بخش بسیار بزرگی از تورمی که پس از دوره بهبودی اولیه باقی می ماند، از تجمع مایعات و تورم پوست است.

تورم به آرامی از بین می رود، اما این که در روز های اول پس از جراحی در بیشترین حد خود باشد، یک امر طبیعی است. اما نگران نشوید زیرا یک امر گذرا و موقتی است.

در طول این زمان ناحیه عمل شده نسبت به لمس حساس خواهد بود و قرمز و متورم خواهد بود. همچنین ممکن است زمان لمس کردن ناحیه عمل شده، احساس گرمی داشته باشید. ناحیه قرمز شده به تدریج کمرنگ تر و زرد تر می شود تا جایی که به صورت کلی از بین رود.

در دوره نقاهت و بهبودی اولیه باید از نشانه های عفونت مانند تب و چرک کردن و درد مراقب باشید. شما بعد از حدود 5 الی 6 هفته پس از جراحی بینی، نشانه هایی از نتایج نهایی را مشاهده خواهید کرد. در این مدت حساسیت به لمس شدن و ورم بینی کمتر خواهد شد، اما همچنان بینی آسیب پذیر خواهد بود. در نظر داشته باشید که پس از گذراندن این دوران هم باید مراقب بینی خود باشید.

ورم پل بینی سریع تر از ورم نوک بینی از بین می رود و پس از چند ماه شما خواهید توانست شکل نهایی بینی خودتان را متصور شوید. اگر اندکی از تورم در بینی شما باقی ماند نگران باشید! این تورم ناچیز است و دیگران متوجه آن نخواهند شد. افرادی که پوست چرب و ضخیم دارند بیشتر از بقیه به چشم می آيد.

انواع تورم بینی

بطور کلی میتوان انواع تورم بینی را به سه دسته تقسیم کرد که عبارتند از:

  1. تورم کاذب

تورم کاذب در برخی از جراحی های بینی که با هدف اصلاح سایز و کوچک تر کردن اسکلت بینی انجام میشود رخ میدهد و هر چه بینی بزرگ تر بوده باشد شدت این نوع تورم نیز بعد از جراحی بینی بیشتر خواهید بود، تورم کاذب دوره بهبودی نسبتا طولانی دارد.

  1. تورم حاد بینی

تورم حاد بینی معمولا به دلیل ضربه های حین جراحی بینی و یا التهاب و عفوت به وجود می آید، این تورم یک ماه پس از جراحی بینی از بین خواهد رفت اما برای بینی های گوشتی عمل شده ممکن است بیشتر از دو ماه طول بکشد.

  1. تورم مزمن بینی

تورم مزمن بینی پس از جراحی به دلیل رسوب مایع بینابینی پس از جراحی در زیر پوست بینی رخ میدهد و ممکن است تا چند ماه از بین نرود.

راه‌های پیشگیری از تورم بینی بعد از عمل

  • به توصیه‌های پزشک خود موبه‌مو عمل کنید.
  • دو هفته قبل از عمل، مراقبت‌ها را شروع کنید.
  • مصرف داروهای بدون نسخه و مکمل‌های گیاهی را متوقف کنید.
  • سیگار نکشید.
  • تغذیه سالم داشته باشید.

روش های کاهش ورم بینی

حال که با علت ورم آشنا شدید، در زیر به روش های کاهش ورم اشاره می کنیم:

  • سرتان را بالاتر نگه دارید.
  • از کمپرس آب سرد استفاده کنید.
  • از حمام آب داغ استفاده نکنید.
  • از دارو های ضد التهاب که بدون نسخه عرضه می شود، استفاده کنید.
  • از مصرف نمک خودداری کنید.
  • از اسپلینت استفاده کنید.
  • حرکت و فعالیت های خودتان را محدود کنید.
  • داروها را طبق دستور پزشکتان استفاده کنید.
  • نوک بینی را به‌طور صحیح و طبق آموزش پزشک چسب بزنید.
  • سعی کنید در معرض نور خورشید و لامپ‌های حرارتی قرار نگیرید.
  • پانسمان و بخیه‌ها را دستکاری نکنید.
  • از خوردن غذاهای گرم، داغ و جویدنی بپرهیزید.
  • صبور باشید.

ورم بینی پس از رینوپلاستی

توصیه جراحان تاپ کلینیک

بروز درد و ناراحتی و ورم بعد از جراحی یک امر طبیعی است؛ اما این امر ممکن است بعد از گذشت چند روز به صورت کامل بهبود پیدا کند. در برخی از موارد دارو های استروئیدی تزریق می شود که سبب می شود تا روند بهبودی سریع تر شود و بازگشت بینی به حالت قبلی و طبیعی زود تر طی شود.

توصیه ما به شما این است که صبور باشید. مشاهده نتیجه نهایی رینوپلاستی شما را شگفت زده و خوشحال خواهد کرد.

کلام آخر

بطور کلی نمی توانیم از بروز تورم پس از جراحی رینوپلاستی جلوگیری کنیم . اما روش های زیادی وجود دارند که با استفاده از آنها میتوان از تورم شدید بینی و جلوگیری کرد و روند بهبودی تورم بینی را تسریع کرد، که در این مقاله به شرح آنها پرداختیم.

اگر سوالی در مورد عمل بینی دارید میتوانید از طریق شماره زیر با مشاوران متخصص ما در حوزه عمل های زیبایی در مرکز مشاوره تاپ کلینیک تماس گرفته و به پاسخ سوالات و ابهامات خود برسید، و از خدمات مشاوره رایگان ما نیز بهرمند شوید.

09394216199

سوالات متداول ورم بینی بعد از جراحی

ورم اطراف چشم و بینی بعد از جراحی تا چه مدت بهبود می یابد؟

ورم بینی با توجه به نوع پوست افراد متفاوت است. این ورم به طور معمول تا یک ماه ثابت سپس به مرور کاهش می یابد.

آیا می توان ورم بینی را بعد از عمل کاهش داد؟

راهی برای درمان سریع ورم بینی وجود ندارد اما با کمپرس گرم و ماساژ موضعی می توانید سرعت بهبود ورم بینی را افزایش دهید.

برای کاهش ورم بینی چی بخوریم؟

کم کردن مصرف نمک، نوشیدن مایعات به خصوص آب آناناس، خوداری از مصرف سیگار و مشروبات، خود داری از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند.

رینوپلاستی



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹