آیا برداشتن گچ بینی بعد از عمل زیبایی درد دارد؟

برداشتن گچ بینی

اگر متقاضی جراحی زیبایی بینی هستید، احتمالا سوالات متدوالی در ذهنتان وجود دارد. این مقاله را اختصاص داده ایم تا به دو مورد از سوالات پر تکرار متقاضیان جراحی بینی پاسخ دهیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جراحی زیبایی بینی، مشاوره و رزرو میتوانید از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

  • آیا برداشتن گچ بینی درد دارد؟
  • آیا کشیدن بخیه های بعد از عمل درد دارد؟

برداشتن گچ بینی بعد از عمل زیبایی معمولا بدون درد است ولی ممکن است برخی افراد درناحیه صورت درد و احساس ناراحتی داشته باشند که برای تسکین این درد پزشک مسکن تجویز خواهد کرد و این درد مدت زیادی طول نمی کشد. در ادامه به بررسی بیشتر این مورد میپردازیم.

گچ بینی یا اسپلینت چیست؟

اسپلینت یا گچ بینی بعد از عمل جراحی بینی و توسط پزشک، در داخل یا خارج بینی گذاشته می‌شود. بینی به عنوان کانون مرکزی صورت، تأثیر زیادی بر زیبایی ظاهری و تعادل اجزای صورت دارد. به همین علت، پس از جراحی، باید بر شکل و روند ترمیم بافت‌های بینی بطور مداوم نظارت شود.

جراحی بینی برای رفع مشکلات بینی و ساخت یک بینی ‌ایده‌آل از نظر شکل و اندازه انجام میگرد. با این حال، روند بهبودی و مراقبت‌های بعد از عمل نقش بسیار مهمی در نتیجه نهایی دارد. اسپلینت یکی از جنبه‌های مهم ریکاوری جراحی بینی محسوب میشود.

چند روز پس از جراحی می توان گچ بینی را برداشت؟

گچ بینی نوعی ترموپلاستیک است که پس از مدت 1 هفته الی 10 روز بعد از جراحی می توان آن را برداشت.

پس از عمل زیبایی بینی در داخل بینی نوار گاز یا تامپون قرار داده می شود که باعث محافاظت از جدار داخلی بینی و جلوگیری از خونریزی می شود.

بعضی از افراد از خارج کردن تامپون یا نوار گاز می ترسند و نگران درد حاصل از خارج کردن تامپون هستند. توجه داشته باشید که این کار دردی ندارد. 

دقت داشته باشید که بعد از عمل بینی مراحل برداشتن گچ، بخیه و چسب بینی باید بعد از زمان تعیین شده جدا شود.

بعد از عمل زیبایی درد دارد؟

آیا ممکن است برداشتن آتل بینی سبب آسیب به بینی شود؟

وجود آتل ها ممکن است باعث خفگی و انسداد بینی شود که استفاده از اسپری های بینی برای سوزش آن مفید و کمک کننده خواهد بود.

آیا برداشتن گچ بینی درد دارد؟

برداشتن گچ بینی درد ندارد اما قبل از مراجعه به مطب توصیه می شود که حمام کنید تا گچ بینی خیس شود تا اسپلینت بینی به راحتی جدا شود.

بعد از برداشتن اسپلینت و پانسمان، به مدت چند ماه  به بینی چسب زده می شود.

کدام نوع از بخیه های بینی بهتر است؟

در عمل زیبایی بینی یا رینوپلاستی، انواع نخ های جراحی جهت بخیه مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور کلی شامل دو دسته زیر می شوند.

  • بخیه های جذبی

اکثر بخیه های بکار رفته در برشهای داخل بینی از نوع قابل جذب هستند و معمولا حداکثر در ۳-۴ هفته اول پس از عمل جذب شده و خود به خود خارج می شوند که این بخیه معمولا بدون درد است.

  • بخیه های غیر قابل جذب

در مورد برش های خارج بینی، برخی از جراحان از بخیه های غیرقابل جذب استفاده می کنند که نیازبه خارج سازی در ۵تا۷ روز پس از عمل دارد و برخی نیز از بخیه های قابل جذب ظریف استفاده می کنند تا در پایان یک هفته تنها با بریدن گره بخیه، ناراحتی بیمار را به حداقل برسانند.

امروزه پزشکان برای زدن بخیه، بیشتر از بخیه های جذبی استفاده می کنند.

اهمیت گچ بینی (اسپلینت)

گچ بینی سفت است، اما به ضخامت گچ روی بازو یا پا نیست. دقت داشته باشید که فشار یا ضربات شدید می‌تواند از طریق همان گچ به بینی جراحی شده آسیب برساند، پس باید مراقب اطراف خود باشید، و حتی ضربات کوچک را نیز جدی بگیرید و تا حد امکان، از وارد شدن فشار به صورت خود جلوگیری کنید.

از کشیدن گچ بینی و دست کاری کردن آن خودداری کنید. با شروع روند بهبودی، تورم بینی کاهش میابد و گچ بینی ممکن است شل شود، حتی ممکن بیفتد. اگر با چنین حالتی مواجه شدید، وسوسه نشوید که این کار را انجام دهید. کشیدن و خارج کردن زودتر از موعد گچ بینی یا اسپلینت، منجر به آسیب دیدن بینی میشود و روند بهبودی بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

گچ بینی را خیس نکنید. گچ بینی مانند همه گچ‌ها، نباید خیس یا مرطوب شود. آب باعث شل شدن گچ بینی می‌شود و گچ بینی، نقش عملکردی و ساختاری خود را از دست می‌دهد. در نتیجه نمی‌تواند در دوره نقاهت حمایت از بینی را به خوبی انجام دهد. اگر نیاز به شستشوی صورت خود دارید، باید این کار را با دقت انجام دهید و تا حدالامکان آب به گچ بینی برخورد نکند.

کاربرد ها و مزایای گچ بینی

گچ بینی از ایجاد از جمع شدن خون در بینی جلوگیری می‌کند. اسپلینت‌های داخلی بینی فاصله بین پوست بینی و استخوان‌ها را حفظ می‌کنند و از تشکیل لخته خون در سپتوم یا ناحیه بین دو سوراخ جلوگیری می‌کند. برخی از مزایای دیگر استفاده از گچ بینی یا اسپلینت به شرح زیر میباشد:

  • کنترل خونریزی
  • عدم ایجاد درد و حس ناخوشایند در بیمار
  • بهبود تنفس طبیعی با شل کردن حفره‌های بینی و باز کردن راه ورود و خروج هوا
  • به حداقل رساندن التهاب، قرمزی و تورم بینی
  • پس از چند رو بعد از جراحی توسط پزشک برداشته میشود

توصیه مشاوران تاپ کلینیک

برداشتن گچ بینی همانطور که در مطلب به صورت کامل توضیح دادیم بدون درد است  و اگر در هنگام برداشت آن درد داشتید نگران نباشید چرا که موقتی است و پزشک متخصص برای شما دارو تجویز می کند. در این مقاله از تاپ کلینیک به بررسی گیچ بینی یا اسپلینت پرداختیم و جزئیات کاملی را ارائه کردیم جهت دریافت مشاوره تخصصی برای جراحی بینی میتوانید از طریق شماره زیر با متخصصین تاپ کلینیک در ارتباط باشید.

09394216199

سوالات متداول برداشتن گچ بینی

تا چه مدت بعد از عمل بینی باید از چسب استفاده کرد؟

بهتر است تا دو ماه بعد از جراحی بینی از چسب استفاده کرد.

گچ و تامپون بینی را تا چه مدت بعد از جراحی برداشته می شود؟

تامپون ها را 1 الی 3 روز بعد از جراحی می کشند و 1 هفته پس از جراحی با کشیدن بخیه ها گچ را نیز بر می دارند.

آیا بر داشتن گچ بینی درد دارد؟

برداشتن گچ بینی درد ندارد ولی قبل از رفتن به مطب حتما به حمام بروید تا گچ بینی خیس شود و به راحتی بداشته شود.

رینوپلاستی



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹