علت و درمان گلو درد بعد از عمل جراحی بینی

ناخوشایند ترین درد بعد از عمل جراحی، گلو درد است که ناشی از تحریک گلو به واسطه لوله بی هوشی است. البته این علائم موقتی و گذرا است. برای رفع و درمان گلو درد می توانید با مطالب زیر با ما باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جراحی بینی، مشاوره و رزرو میتوانید از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

آیا گلو درد بعد از جراحی طبیعی است؟

گلو درد یک مسئله طبیعی مورد انتظار بعد از عمل جراحی به خصوص در موارد بی هوشی عمومی است. داشتن این درد بعد از عمل جراحی جای نگرانی ندارد مگر در صورتی که بیمار توانایی حرف زدن نداشته باشد و یا دردش غیر قابل تحمل باشد.

همانگونه که گفته شد، این درد بیشتر برای بیمارانی است که بی هوشی عمومی دارند ولی برای بیمارانی که از روش هایی همچون آرام بخش یا بی حسی نخاعی دارند، درد گلو را تجربه نمی کنند.

علت گلو درد بعد از عمل جراحی بینی

داشتن سردرد و گلو درد بعد از جراحی بینی یک علائم شایع است و ممکن است بیمار بعد از عمل جراحی بینی احساس کند که دچار سرماخوردگی شده است. البته در برخی از بیماران نیز احساس درد یا تورم در دندان یا اطراف آن و همچنین بی حسی در لب فوقانی نیز دارند.

عطسه بعد از جراحی

عطسه زیاد بعد از جراحی یک عمل طبیعی است بخصوص زمانی که در داخل بینی اسفنج باشد. در این مواقع با دهان باز عطسه کنید.

لوله گذاری چیست و چرا انجام می شود؟

قرار دادن لوله تراشه در حین جراحی باعث تحریک گلو، زبان و تارهای صوتی می شود. بعد از برداشتن این لوله، بیمار متوجه سوزش در راه هوایی گلو می شود که این سوزش و درد در بیمارانی که به مدت طولانی زیر عمل بوده اند، بیشتر است.

گذاشتن لوله تنفسی برای مدت طولانی باعث آسیب جدی و دائمی به تارهای صوتی می شود.

علت و درمان گلو درد بعد از عمل جراحی بینی

علت قرار دادن لو له در گلو در حین عمل جراحی

لوله گذاری روشی است که در مواقعی که نمی توانید به تنهایی نفس بکشید، استفاده می شود. پزشک شما یک لوله را به پایین حلق و داخل لوله شما می گذارد تا هوا را راحت تر به داخل ریه ها وارد و خارج کند. دستگاهی به نام ونتیلاتور با اکسیژن اضافی هوا را پمپ می کند.

دلایل گلودرد پس از جراحی بینی

معمولا گلو درد بعد از عمل جراحی بینی می تواند به 4 دلیل زیر باشد.

1. قرار دادن لوله تنفسی در دهان

در حین بیهوشی عمومی از لوله گذاری استفاده می شود به این صورت که در دهان و پایین گلو، یک لوله تراشه قرار داده می شود و به ونتیلاتور متصل می شود تا اکسیژن را در حین جراحی بهبود بخشد.

2. تنفس از دهان

یکی دیگر از دلایل درد گلو بعد از جراحی بینی، نفس کشیدن از طریق دهان میباشد. زیرا پس از جراحی بینی به علل وجود پانسمان یا تامپون بینی، اسپلینت داخلی، تورم و التهاب بینی تنفس کردن از طریق بینی دشوارمی باشد، به همین دلیل بیماران از دهان خود نفس میکشند و این کار سبب خشکی گلو و در نهایت گلو درد می شود.

3. کمبود آب در بدن

درد ناشی از جراحی ممکن است به علت کمبود آب بدن باشد چرا که  بیمار قبل از جراحی اجازه نوشیدن چیزی را ندارد و بعد از عمل نیز حداقل مایعات به وی داده می شود که در این مورد با نوشیدن مایعات این درد برطرف می شود.

4. عفونت گلو

از دیگر دلایل گلو درد می توان به وجود عفونت در گلو اشاره کرد. این عفونت ها ممکن است در اثر ویروس های سرماخوردگی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی قبل یا بعد از جراحی به وجود آمده باشند. البته عفونت ناشی از سرماخوردگی بعد از جراحی بینی نگران کننده نیست و معمولا با درمان های پزشکی بهبود می یابد، اما در برخی موارد که به طور نادر ممکن است رخ دهد و عفونت بعد از جراحی بینی وجود داشته باشد، که معمولا با درد شدید گلو و بوی بد دهان به مدت طولانی همراه است.

بیشتر بخوانید: آیا عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی درد دارد؟

درمان گلو درد بعد از جراحی رینوپلاستی

برای درمان گلو درد حداقل مراقبت شامل مکالمه کم، نوشیدن مایعات زیاد و دارو تحت نظر پزشک لازم است. پزشک ممکن است داروهایی نظیر استامینوفن و پرومتازین را به عنوان مسکن و همچنین یک سری داروی ضد حساسیت نیز تجویز کند.

رعایت موارد زیر برای کاهش درد گلو ناشی از عمل جراحی الزامی است:

1. مکیدن آب نبات با طعم مرکبات از جمله لیمو، می تواند باعث روان شدن گلو و کاهش درد شود.
  2.  نوشیدن مایعات برای مرطوب نگه داشتن گلو و در نتیجه کاهش درد نیز موثر است.
  3. بیمار در حد امکان نباید در معرض هوای آلوده قرارگیرد.
  4. – برای جلوگیری از تحریک گلو از مصرف مواد غذایی شور و حاوی ادویه خودداری شود.
  5. تا زمانی که گلو درد بهبود نیافته است از غذاهای لعاب دار و نرم و همچنین سوپ استفاده شود.
  6. از استعمال دخانیات تا اتمام دوره بهبود خود داری شود.

بیشتر بخوانید: بعد از عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی چه غذاهایی بخوریم؟

چه موقع لازم است به پزشک مراجعه کرد؟

آسیب دائمی گلو یا تارهای صوتی، یکی از خطرات بی هوشی است و درمان به موقع آن می تواند تا حدودی این آسیب را کمتر کند و تفاوتی چشمگیر در نتیجه نهایی داشته باشد.

در بیشتر موارد گلو درد بعد ظرف سه یا چهار روز پس از جراحی طول می کشد و بیمار مشکل خوردن و آشامیدن ندارد.

در مواردی که گلو درد بیش از یک هفته ادامه دارد و یا صدایتان تحت تاثیر قرار گرفته است با جراح خود تماس بگیرید و اگر با مشکلات گفتاری مواجه شدید حتما به جراح خود و یا دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

علت و درمان گلو درد بعد از عمل جراحی

در برخی موارد گلو درد با عمل جراحی ارتباط ندارد به عنوان مثال ممکن است فردی جراحی شود که گلو درد خفیفی دارد و در روزهای بعد از جراحی دچار گلو درد استرپتوکی شود که با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

سخن آخر

در این مطلب در مورد گلو درد بعد از عمل جراحی و همچنی درمان آن صحبت کردیم. توجه داشته باشید که این گلو درد در مواردی که دردتان غیر قابل تحمل است و یا نمی توانید به درستی صحبت کنید، موضوع را با جراح درمیان بگذارید. جهت دریافت مشاوره تخصصی برای انجام جراحی رینوپلاستی میتوانید از طریق شماره زیر با متخصصین تاپ کلینیک در ارتباط باشید.

سوالات متداول رینوپلاستی

علت گلودرد بعد از جراحی چیست؟

گلو درد بعد از عمل جراحی به علت لوله گذاری در حین عمل به وجود می آید. این عارضه موقتی و گذرا است.

درمان گلو درد بعد از عمل بینی چیست؟

برای درمان گلودرد پزشک داروهای نظیر استامینوفن و پرومتازین و دارویی به عنوان یک داروی ضد حساسیت را برایتان تجویز می کند.

در چه مواقعی گلو درد خطرناک است؟

اگر گلو درد بعد از جراحی غیر قابل تحمل باشد و یا توانایی حرف زدن نداشته باشید باید به پزشک مراجعه کنید.

رینوپلاستی