بیماری فیبروکیستیک و عوارض آن

امروزه، بیماری های فراوانی دامن گیر بانوان شده اند که به عنوان یکی از شایع ترین این بیماری ها، می توان به فیبروکیستیک پستان اشاره کرد.

با وجود اینکه این بیماری، سلامتی فرد را به خطر نمی اندازد؛ اما می توان گفت که عوارض متعدد آن، مشکل ساز خواهند بود. 30 تا 60 درصد بانوان با احساس درد در قفسه سینه به مطب پزشک مراجعه می کنند و مبتلا به فیبروکیستیک پستان هستند.

اما خوشبختانه، راه های درمانی زیادی نیز وجود دارند که سلامتی فرد را به او باز می گردانند.

در ادامه مطلب با تاپ کلینیک همراه باشید تا به بررسی بیماری فیبروکیستیک و عوارض آن بپردازیم.

فیبروکیستیک پستان چیست و چگونه پدید می آید؟

این بیماری، معمولا در سنین پایین شروع به پدید آمدن می کند و وابسته به تغییرات هورمونی تخمدان فرد در اوایل دوره ی نوجوانی است.

فیبروکیستیک، شامل نوعی از تغییرات بافتی می شود که در آن، کیست هایی پر از آب و یا مایعی دارای املاح خاص، در قسمت پستان، به وجود می آیند. در برخی از موارد این کیسه ها نرم و در سایر موارد، سفت و سخت هستند.

علت تشکیل این کیست ها، ترشح بیش از حد دو هورمون استروژن و پروژسترون است که از تخمدان زنان ترشح می یابند.

علائم بیماری فیبروکیستیک سینه

در بسیاری از موارد فیبروکیستیک سینه بدون علائم میباشد و به طور اتفاقی در حین تصویربرداری به دلایل دیگر، کشف می شوند. اما شایع ترین علائم فیبروکیستیک پستان به شرح زیر است:

• یکی از واضح ترین علائم این بیماری، حس کردن حرکت گلوله هایی در پستان است که در طول دوره ی پیش و حین عادت ماهیانه، دردناک می شوند و تورم می یابند.
  • از علائم شایع این بیماری، دردهای سیکلی یا دوره ای در بیمار است که گاهی همراه با ترشحاتی از نوک پستان هستند. این کیست ها، ممکن است با دست حس شوند؛ تغییر شکل دهند و یا به علت تغییرات هورمونی به طور موقت، ناپدید شوند.
  • در اکثر بانوان، در دوران پیش از قاعدگی، به علت نوسانات هورمونی، این کیست ها بزرگ تر می شوند و احساس درد و تورم را به همراه می آورند.
  • احساس درد و ناراحتی زیر بغل
  • احساس پری و فشار در سینه ها

فیبروکیستیک پستان چیست و چگونه پدید می آید؟

انواع مختلف بیماری فیبروکیستیک

فیبروکیستیک پستان، با توجه به این که مایع موجود در کیست های تشکیل شده، آب صاف است یا خونی، به دو دسته خفیف و شدید تقسیم می شود.

1. فرم خفیف فیبروکیستیک، تنها سبب درد در سینه در دوره ی پیش از قاعدگی می شود؛ اما در حالت متوسط آن، تعداد این کیست ها افزایش پیدا می کند و فرم کلی آنها، کوچک تر می شود؛ این کیست ها، با شروع دوره ی قاعدگی آب می شوند.
  2. در فرم شدید این بیماری، کیست های بزرگ همراه با درد شدید در قفسه ی سینه به وجود می آیند، که ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشند.

تشخیص فیبروکیستیک پستان

در اقدام اولیه برای تشخیص بیماری، پس از مراجعه، پزشک به معاینه ی سینه ی بیمار می پردازد که بهترین زمان برای انجام این معاینه، 7 تا 10 روز پس از شروع سیکل ماهانه ی فرد است.

در این معاینه، هر دو پستان و همچنین زیر بغل بیمار، مورد آزمایش قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که کیست های مربوطه، سرطانی نیستند. سپس، با توجه به سن بیمار، معمولا سونوگرافی پستان یا ماموگرافی در صورت لمس توده ی منفرد، انجام می شود.

گاهی لازم است که از این نواحی، نمونه برداری نیز صورت پذیرد.

تشخیص فیبروکیستیک پستان

درمان فیبروکیستیک پستان

برای بیماری فیبروکیستیک پستان، درمان قطعی وجود ندارد.

مصرف برخی از داروها و مواد غذایی، می تواند به کاهش درد و سایر علائم این بیماری، کمک کند، اما هیچ کدام از این موارد، به طور قطعی برای درمان این بیماری، ثبت نشده اند. با این وجود، در ادامه ی مطلب، به بررسی چند مورد از آنها پرداخته ایم.

اقدامات جهت پیشگیری و یا کاهش عوارض بیماری

برای جلوگیری از بروز بیماری، در صورتی که زمینه ی ارثی وجود دارد و یا برای کاهش عوارض و درد آن، باید از لباس زیرهای سفت و فنری که منجر به آویزان شدن سینه نمی شوند؛ استفاده کرد.

همچنین گرم نگه داشتن و ماساژ سینه نیز به کاهش درد ناشی از بیماری، کمک شایانی می کنند. داشتن رژیم غذایی مناسب زیر نظر دکتر متخصص نیز می تواند خطر ابتلا به این بیماری را تا حد زیادی، کاهش بدهد.

توجه داشته باشید که برخی از مواد غذایی سبب تشدید علائم و درد در بیمار می شوند؛ پس حتما برای داشتن یک رژیم غذایی و دارویی مناسب، با پزشک مربوطه مشورت نمایید.

رژیم غذایی و دارویی مناسب

مصرفت ویتامین E، امگا 3 و همچنین داروی گل مغربی سبب کاهش درد سینه می شوند. همچنین برخی از داروها، مانند تاموکسیفن، برای مدت زمانی معلوم، منجر به کاهش درد در سینه شده اما به علت تاثیرات منفی که بر روی رحم بیمار می گذارند، حتما به مدت زمان مصرف آنها توسط تجویز پزشک توجه کنید.

مواد غذایی مضر برای این بیماری شامل قهوه، چای پررنگ، نوشابه های سیاه، نمک و ادویه ی فراوان، گوجه فرنگی، ریواس، چربی های اشباع شده همچون کره و خامه، آجیل، سوسیس و کالباس، کلم و کرفس، می شوند که ممکن است باعث تشدید درد در قسمت پستان شوند و بهتر است مصرف آنها زیر نظر پزشک متخصص و در مقادیر بسیار کم، صورت گیرد.

درمان فیبروکیستیک پستان

آیا فیبروکیستیک میتواند تبدیل به سرطان می شود؟

خیر، در بسیاری از موارد فیبروکیستیک تبدیل به سرطان نمیشود، زیرا فیبروکیست‌ها توده‌های خوش‌خیم و غیرسرطانی هستند که در اندام‌های داخلی بدن مانند: رحم، سینه، تخمدان و رئوس پستان همراه با علائم نامطلوب شکل می‌گیرند. اگرچه بسیاری از فیبروکیست‌ها بدخیم نبوده و به سرطان تبدیل نمی‌شوند، اما در برخی موارد ممکن است تغذیه غیرعادی، ژنتیک، عفونت چروکین گرده، با HPV (Human Papillomavirus) باعث شود که فبروکیست ها به سرطان تبدیل شوند. به هر حال، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهد.

در پایان

با وجود اینکه در مقاله، بر بی خطر بودن این عارضه تاکید شد؛ اما فیبروکیستیک؛ خطری در کمین برای تمامی بانوان است که در صورت ابتلا به این بیماری، ممکن است از دردهای شدید و فراوانی در پستان رنج ببرند، پس تلاش کنید که با یک رژیم غذایی و استفاده از لباس زیرهای مناسب، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

همچنین برای خانم هایی که زمینه ی ارثی این بیماری را در خانواده ی خود دارند، مراجعه به پزشک برای انجام معاینات دوره ای توصیه می شود.

در این مطلب تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در خصوص بیماری فیبروکیستیک و عوارض آن در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه سوالی در این زمینه دارید، با تاپ کلینیک – مرکز تخصصی زیبایی در تهران تماس حاصل فرمایید.

آیا این بیماری بر روند بارداری تاثیر می گذارد؟

با توجه به مشاهدات، این کیست ها در دوره ی بارداری کمتر شده یا از بین می روند. پس این بیماری، بر روی روند بارداری فرد، تاثیر منفی نمی گذارد.

در صورت داشتن این بیماری، می توان برای آی وی اف (IVF) و آی یو آی (IUI) اقدام کرد؟

زنانی که مستعد فیبروکیستیک پستان هستند، باید در صورت تمایل به بارداری با آی وی اف یا آی یو آی، با پزشک خود مشورت کنند تا روند درمانی قبل از اقدام به بارداری را طی کنند.

احتمال بروز این بیماری در چه سنی بیشتر است؟

تقریبا 80 درصد بانوان در طول زندگی خود این بیماری را تجربه می کنند. معمولا این بیماری در 50 درصد بانوانی که در سنین باروری خود، یعنی بین 30 تا 45 سالگی هستند، بروز پیدا می کند.

آیا ممکن است این کیست ها سرطانی شوند؟

تغییرات فیبروکیستیک پستان، خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد، مگر اینکه این توده ها از نوع بدخیم باشند. وظیفه ی پزشک، بررسی این توده ها از نظر خوش خیم یا بدخیم بودن آن است.

دسته‌بندی نشده