استفاده از غضروف پیوندی در جراحی بینی

غضروف پیوندی

برای تغییر شکل و ترمیم بافت ها از غضروف های پیوندی در جراحی بینی استفاده می شود. برخی افراد نسبت به جراحی پیوند غضروف اظهار نگرانی می کنند.

برخی از این نگرانی ها در مورد واضح بودن جای جراحی زیبایی بینی از زیر پوست است و همینطور خیلی از افراد اعتقاد دارند که از این گونه جراحی ها باید امتناع کرد.

پاسخی که به این افراد می دهیم این است که نگرانی آن ها تا حدودی به جا است و در جراحی زیبایی بینی قسمت غضروفی بینی، قسمتی که تحت جراحی قرار گرفته است، می تواند به ویژه در افرادی صورت لاغر و یا پوست روشن دارند، معلوم باشد.

اما این به این معنی نیست که باید از انجام عمل جراحی زیبایی بینی اجتناب کرد؛ بلکه برعکس عمل پیوند غضروف چه در رینوپلاستی چه در جراحی ترمیمی بینی بسیار مهم و الزامی است و در هر دو نوع این جراحی زیبایی بینی، عمل جراحی پیوند غضروف توسط جراح پلاستیک متبحر و کارآزموده صورت می گیرد.

در حقیقت بینی هایی که در قسمت پایین خود غضروفی شل و افتاده دارند، چهره صاحبان خود را غیر جذاب نشان می دهند. با رینوپلاستی غضروف می توان به این نوع بینی ها و چهره صاحبان جذابیتی صد چندان هدیه داد! در این مقاله قصد داریم با غضروف پیوندی در جراحی بینی بیشتر آشنا شویم و اطلاعات کاملی در این زمینه ارائه کنیم . با ما همراه باشید.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

غضروف چیست

غضروف یک نوع بافت پیوندی است که در قسمت‌های مختلف بدن وجود دارد که علاوه بر انعطاف‌پذیر بودن حالت سفتی و سختی را نیز دارد. نوک و تیغه و نیمه پایینی بینی از غضروف ساخته شده‌اند.

رینوپلاستی غضروف پیوندی

غضروف‌های پیوندی برای بهبود شکل بینی و ترمیم بافت‌ آن در جراحی رینوپلاستی استفاده می‌شوند، اگر در این جراحی این غضروف‌ها از خود فرد بیمار برداشته شوند؛ به نام غضروف‌های پیوندی خودی یا (اتولوگوس) شناخته می‌شوند. در صورت ضعیف بودن نوک بینی و غضروف‌های آن ناحیه از رینوپلاستی غضروف برای تقویت غضروف بینی استفاده می‌شود.

کاربردها و مزایای رینوپلاستی غضروف

  • برجسته کردن نوک بینی
  • لیف افتادگی نوک بینی
  • بزرگ کردن نوک بینی
  • باریک بودن بیش از حد بینی
  • کوتاه بودن نوک بینی
  • وارد شدن آسیب به پره‌های بینی و ایجاد مشکلات تنفسی در صورت بزرگ کردن سوراخ‌های بینی
  • کاهش قوس بینی
  • تقویت ساختار بینی
  • استحکام بینی
  • از بین بردن فرورفتگی‌ها و کجی بینی
  • در صورت داشتن مشکلات تنفسی پس از جراحی زیبایی بینی

منابع پیوندی غضروف

منابع پیوند غضروف به بینی زیاد است در بحث زیر به آن می پردازیم:

غضروف گوش

برای برداشتن غضروف از گوشف برشی در ناحیه داخلی لاله گوش برای برداشتن غضروف مورد نیاز ایجاد می کنند. لازم به ذکر است که جای این بخیه ها در گوش سریعا بهبود می یابد و جای نگرانی نیست.

توجه داشته باشید که با برداشتن غضروف از گوش، گوش دچار تغییر شکل یا بد فرمی نمی شود.

دستیابی به غضروف گوش بسیار آسان تر از سایر نقاط بدن است اما میزان غضروف بدست آمده در این ناحیه بسیار ناچیز است و فقط برای جراحی های ترمیمی می توان از آن استفاده کرد.

استفاده از غضروف در عمل بینی

غضروف دنده

از غضروف دنده بیمار در مواردی که اصلاح و بازسازی بینی به مقدار زیادی غضروف نیاز داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

برای برداشت غضروف از دنده، یک برش به ابعاد 4 الی 5 سانتی متری روی قفسه سینه اجاد می کنند و از دنده 6 فرد به مقدار جزئی، غضروف را بر می دارند.

لازم به ذکر است به دلیل برداشتن مقدار جزئی غضروف از این نواحی، این روش هچگونه تاثیری بر روی قفسه سینه و دنده ها ندارد.


بیشتر بخوانید: علت ورم بینی پس از رینوپلاستی و روش های کاهش آن


بعد از جراحی بینی با استفاده از غضروف دنده، فرد تنها درد خفیفی در قفسه سینه خود احساس می کند که با مسکن هایی همچون استامینوفن التیام خواهد یافت.

البته در صورتی که جراح تکنیک های خاصی را به کار بگیرد این عمل بدون عارضه خواهد بود.

غضروف مصنوعی

برخی منابع دیگر به جز غضروف گوش و دنده برای پیوند وجود دارند که غضروف مصنوعی جزو یکی از این موارد است.

هرچند استفاده از منبع غضروف نتایج ماندگاری دارد ولی احتمال ایجاد عفونت در آن زیاد است.

 غضروف های اهدایی

هرچند که شکل دادن مناسب به بینی هایی با غضروف افتاده و نامناسب، لازم است اما متاسفانه غضروف برای انجام این پیوند به مقدار کافی وجود ندارد.

این مطلب در مورد افرادی که منجر به آسیب‌های جدی غضروف و استخوان بینی شده‌اند، وخیم‌تر خواهد بود.

زیرا بافت استخوانی و غضروفی بینی این افراد از بین رفته اند. بافت‌های ثانویه به‌وجود آمده پس از تخریب بینی می‌تواند ظاهر بینی را بد فرم نشان دهد.

پس نیاز است که ظاهر بینی به وسیله غضروف‌های پیوندی اهدا شده اصلاح شود. این بافت‌ها می‌توانند از قسمت سپتوم بینی، گوش یا از دنده افراد اهدا کننده گرفته شوند.

شکل ظاهری بینی پس از جراحی زیبایی یا اصلاحی بینی باید از قبل به دقت بررسی و در هنگام جراحی زیبایی بینی پیاده شود تا مطمئن شد که ظاهر بینی، پس از جراحی زیبایی همان که از قبل انتظار داشتید، شود.

اجرای دقیق یک جراحی زیبایی بینی نیازمند دقت کردن به تقارن، زاویه، فرم و شکل مناسب بینی و هم‌چنین سازگاری آن با فرم صورت است.

این نوع از جراحی زیبایی علاوه بر مهارت پزشک در زمینه جراحی، نیازمند دانش زیبایی شناختی جراح نیز است.

علاوه بر این پیوند مناسب و دقیق غضروف توسط جراح پلاستیک ماهر در کنار نگه‌داری مناسب، به کمتر دفرمه شدن یا فساد بافت پیوندی و در نتیجه بهبود نتیجه‌ جراحی زیبایی بینی خواهد انجامید.

توصیه جراحان تاپ کلینیک

با جراحی کردن و پیوند غضروف توسط یک جراح پلاستیک باتجربه‌تر، برخی از پیامدهای جراحی زیبایی بینی مانند خونریزی، تورم بافتی و ظاهر بد بینی کاهش پیدا خواهد کرد.

از این رو با وجود سخت و مشکلات بسیار جراحی پیوند غضروف، می‌توان گفت در حال حاضر و با تکنولوژی امروز این نوع جراحی زیبایی بینی بهترین و موثرترین روش برای جراحی زیبایی یا اصلاحی بینی است.

بی‌شک بدون استفاده از این نوع جراحی زیبایی، تنها افراد کمی از نتیجه‌ عمل جراحی زیبایی بینی خود راضی خواهند بود.

دوران نقاهت پس از جراحی پیوند غضروف به بینی

دوران نقاهت جراحی پیوند غضروف بسیار کوتاه میباشد و پس از حدودا یک هفته فرد می‌تواند فعالیت‎‌های روزمره خود را از سر بگیرد، در این جراحی علاوه بر استفاده از اسپلینت خارجی برای کنترل ورم و محافظت بینی از اسپلینت داخلی نیز برای محافظت از غضروف پیوندی استفاده می‌شود. برای گذراندن موفقیت آمیز این دوران بدون ایجاد هیچ مشکل و عارضه ای رعایت یک سری موارد الزامی است، این موارد عبارتند از:

  • استفاده از دو بالش درهنگام خواب و استراحت
  • استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم و کبودی
  • پرهیز از پایین گرفتن سر به مدت طولانی
  • پرهیز از انجام فعالیت‌های سخت و سنگین
  • پرهیز از انجام فعالیت‌هایی که میتواند باعث ضربه به بینی شود.
  • پرهیز از فعالیت‌های ورزشی سنگین و حرفه‌ای

سخن پایانی

جراحی پیوند غضروف به بینی معمولا برای اصلاح و ترمیم بینی استفاده می‌شود. انتخاب نوع غضروف بینی برای پیوند نیز بسیار حائز اهمیت است و باید توسط یک جراح متخصص انتخاب و انجام شود، تا عوارض ناشی از این جراحی به حداقل برسد.

شما می توانید جراحی بینی خودتان را به دست جراحان ما در تاپ کلینیک بسپارید و مطمئن باشید که بینی شما، به بهترین و جدید ترین شیوه جراحی خواهد شد.

در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد عمل بینی و تاثیر دارو های مختلف بر عمل بینی می توانید با مشاوران متخصص ما در حوزه عمل های زیبایی در مرکز مشاوره تاپ کلینیک تماس گرفته و سوالات و ابهامات خود را در این مورد حل کنید و از خدمات مشاوره رایگان ما بهرمند شوید.

09394216199

سوالات متداول غضروف پیوندی در رینوپلاستی

آیا در همه جراحی های بینی از غضروف استفاده می شود؟

در بیشتر موارد از غضروف های پیوندی برای فرم دهی ظاهر استفاده می شود اما در مواردی که پوست بینی کلفت نیست از غضروف پیوندی استفاده نمی شود.

در چه مواردی از غضروف بینی استفاده می شود؟

در مواردی که فرد غضروف ندارد یا اینکه غضروف آن آسیب دیده است، جراح از غضروف دیگری استفاده می کند.

مزایای استفاده از غضروف پیوندی چیست؟

این غضروف از افتادگی بینی جلوگیری می کند و اگر جراحی بدون آن انجام گیرد، مشکلاتی را بعدا به وجود خواهد آورد.

رینوپلاستی



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹